ایا بیش فعالی همان اوتیسم است

علایم بیش فعالی با بزرگ تر شدن کودک ممکن است بهبود یابد و بتواند تمرکز و کنترل بیشتری بر روی تکانش های خود به دست آورد. لباس مرد عنکبوتی کودک با استفاده از پارچه های نازک و تنفسی، برای کاهش اثر گرما بر بدن طراحی می شوند . بزرگ سالانی که همچنان این علایم را در خود دارند، می توانند تحت مشاوره و درمان قرار بگیرند. این کار می تواند به فرد در یادگیری مدیریت شرایط خود کمک کند. اختلال طیف اوتیسم بر ارتباطات اجتماعی و تعامل اجتماعی فرد در زمینه های مختلف تاثیر می گذارد.

ایا بیش فعالی همان اوتیسم است

اوتیسم چیست؟

هیچ معالجه ای برای این اختلال وجود ندارد، اما روش های درمانی وجود دارند که می توانند به افراد کمک کنند تا در مناطقی که به نظر آن ها چالش برانگیز است پیشرفت هایی داشته باشند. اوتیسم معمولاً قبل از رسیدن کودک به 3 سالگی بروز می کند و احتمال بروز آن در پسرها 5 برابر بیشتر از دخترها است. اگرچه بزرگ سالان هم ممکن است بیش فعالی و اختلال طیف اوتیسم داشته باشند، اما ترکیب این دو با هم به اندازه ی کودکان، شایع نیست. درحالی که اختلال طیف اوتیسم یک اختلال مادام العمر محسوب می شود، مطالعات طولانی مدت نشان داده اند که در یک سوم تا دو سوم کودکان مبتلا به بیش فعالی، علایم تا بزرگ سالی ادامه خواهد داشت.

گفتن تفاوت های بین اوتیسم و بیش فعالی گاهی اوقات ممکن است دشوار باشد، خصوصاً در کودکان کم سن و سال. توضیحات زیر ممکن است به تشخیص بین علایم این دو وضعیت کمک کند: کودکان مبتلا به بیش فعالی، معمولاً در توجه کردن به یک چیز برای مدت طولانی مشکل داشته باشند و ممکن است به راحتی حواسشان پرت شود. کودکان اوتیسمی ممکن است دامنه علاقه محدودی داشته باشند. آن ها ممکن است به نظر برسند که در مورد چیزهایی که از آن لذت می برند وسواس داشته و در تمرکز روی چیزهایی که علاقه ای به آن ها ندارند مشکل داشته باشند. شاید بتوانند واقعیت ها و جزییات را به راحتی به یاد بیاورند و برخی از آن ها ممکن است در ریاضیات، علوم، موسیقی یا هنر بسیار عالی باشند.

شاید راحت ترین زمان تشخیص علایم این بیماری، هنگامی است که کودک دارد تکالیفش را انجام می دهد. کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است نتواند به هر موضوعی توجه کند. در صورتی که یک کودک اوتیسمی ممکن است تمرکز بالایی در مباحث مورد علاقه خود داشته باشد، اما ممکن است نتواند درگیر موضوعاتی شود که کمتر به آن ها علاقه دارد. در مقابل، کودکان اوتیسمی اغلب به فعالیت های یکنواخت و بدون تغییر علاقه نشان می دهند و بیشتر طرفدار روال های یکنواخت یا الگوهای منظم رفتارهای کلامی یا غیر کلامی می باشند. به عنوان مثال، آن ها ممکن است بارها و بارها یک کتاب را بخوانند یا هر شب یک نوع غذا را برای شام بخواهند. تغییر در روال می تواند باعث ناراحتی و تحریک آن ها شود.

والدین و مراقبین که نگران این هستند که فرزندشان ممکن است دچار بیش فعالی یا اختلال طیف اوتیسم یا هر دوی آن ها باشد، باید با پزشک خانواده یا متخصص کودکان صحبت کنند. پزشک ممکن است کودک را به یک متخصص اختلال رفتار کودک ارجاع دهد. پزشک تشخیص بیش فعالی را بر اساس علایمی که در 6 ماه گذشته وجود داشته باشد، قرار می دهد. اگر پزشک به اوتیسم مشکوک باشد، ممکن است رفتارها و پیشرفت کودک را طی سال های گذشته بررسی کند. در مورد تغییراتی که قرار است در برنامه ی زمانی او ایجاد شود، از پیش خبر دهید و در مورد آنچه در شرایط جدید انتظاربیش فعالی از جمله اختلالات نسبتاً شایع در بین کودکان است که البته متاسفانه بسیاری از مردم آن چنان که باید، درباره علایم، نحوه برخورد و کنترل آن اطلاعاتی ندارند.

اوتیسم نیز از دیگر اختلالات رشدی در سن خردسالی است که برخی افراد با مشاهده برخی رفتارهای فرد مبتلا، آن را با بیش فعالی اشتباه می گیرند. لباس اسباب بازی مرد عنکبوتی سیاه و قرمز برای مراسم های خاص و رسمی طراحی می شوند و معمولاً از پارچه های لوکس و متفاوت استفاده می کنند . در بروز اختلال بیش فعالی، علل مختلفی سهیم هستند از جمله ژنتیک و شرایط محیطی. به گفته کارشناسان کودکان مبتلا به بیش فعالی در بخش هایی از مغز که مرتبط با توجه و تمرکز هستند دچار آسیب جزیی شده اند که زمینه ساز بروز علایم و رفتار های خاص شده است. درهرصورت، ممکن است آن ها اطلاعات بیشتری را از معلمان و سایر مراقبان کودک و همچنین والدین او می خواهند.

برای کاهش احتمال ابتلا نوزاد به اختلال بیش فعالی به مادران باردار توصیه می شود که از آلودگی های محیطی، دود سیگار، مصرف مواد غذایی حاوی مواد افزودنی، مشروبات الکلی اجتناب نمایند. بسیاری از کودکان نیز به دلیل وجود زمینه ژنتیکی و سابقه خانوادگی دچار این اختلال شده اند. همان طور که پیشتر یادآوری شد درمان قطعی اختلال بیش فعالی تاکنون کشف نشده است ولی در صورت دریافت خدمات درمانی در زمان مناسب، می توان به مدیریت رفتار های کودکان مبتلا کمک کرد. چنان چه کودک در زمان مناسب این خدمات درمانی را دریافت نکند ممکن است در نوجوانی مبتلا به افسردگی شده و حتی رفتار های ضد اجتماعی و بزهکارانه نیز بروز دهد که در این موارد مشکل دو چندان است.

معمولا اطرافیان کودکان مبتلا به بیش فعالی به دلیل عدم آگاهی درست از این اختلال به سختی با آنان ارتباط می گیرند. برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی نخست نیاز است والدین از طریق روش های مختلف درباره اختلال اوتیسم، علایم، کنترل و نحوه رفتار با افراد مبتلا اطلاعاتی کسب کنند تا با توجه به شرایط فرزند خود، رفتار نمایند. بیان شده در صورتی که بروز اختلال بیش فعالی در کودکان محرز شود، موجب به تعویق افتادن تشخیص اوتیسم می گردد، به طوری که در مطالعه ای که پژوهشگران در سال 2015 انجام دادند حکایت از آن داشت در صورتی که اختلال بیش فعالی در کودکان شناسایی گردد ممکن است تشخیص طیف اوتیسم در کودکان به مدت 3 سال به تعویق بیندازد.

در صورتی که خانواده های درگیر با کودکان مبتلا به هر یک از اختلالات اوتیسم یا بیش فعالی، علایم دیگر اختلال را مشاهده کردند باید آن را جدی گرفته و جهت ارزیابی دقیق تر نظر پزشک را جویا شوند. آگاهی از تاثیرات عاطفی و اجتماعی ناشی از اختلالات اوتیسم یا بیش فعالی به شناسایی دقیق تر افراد مبتلا کمک فراوانی می کند، به طوری که درمان نیز ممکن است آسانتر گردد. همان طور که اشاره شد ضعف در برقراری ارتباط، مهارت های اجتماعی و انجام امور تکراری از مشخصات اصلی مبتلایان به اوتیسم است به طوری که کودکان درگیر طیف ملایم این اختلال نیز نمی توانند در مهارت های دوست یابی و برقراری ارتباطات موفق باشند.

در هر دو اختلال بیش فعالی و اوتیسم، فرد با مشکلات بسیاری مواجه است که با توجه به تظاهر علایم بالینی متفاوت آن، نیاز به مراجعه به متخصص های متفاوتی است. در درمان علایم اختلال بیش فعالی بهتر است از خدمات قابل ارایه متخصصان اطفال، اعصاب و متخصصان کودک در زمینه رشد غافل نشد زیرا رفع مشکلات اضطراری کودکان مبتلا از جمله وظایف این پزشکان است. مراجعه به روان شناسان بالینی و به کارگیری راهکار های رفتار درمانی به آموزش مدیریت ارتباطات و مهارت های متفاوت می انجامد. در صورتی که فرد دچار مشکلات عاطفی و احساسی باشد، درمان رفتاری-شناختی بسیار کمک کننده است. از جمله وظایف متخصص عصب شناس کودک، ارزیابی اختلالات مربوطه است.

همچنین بیان شده که در راهکار های آموزشی و برنامه ریزی شده تربیتی، یادگیری مهارت هایی مانند مدیریت زمان و اهمیت نظم ترتیب صورت می گیرد تا کودک به کمک آن ها بتواند امور روزمره را راحتر انجام دهد. متخصصان اطفال، پزشکان عصب شناس، پزشکان متخصص کودک در زمینه رفتار های رشد، روان پزشک کودک و روان شناسان از جمله افرادی هستند که به درمان اختلال اوتیسم کمک می کنند. در صورت استفاده از خدمات درمانی این متخصصان می توان این اختلال را در زمان بهتر تشخیص داد و با کمک خدمات قابل ارایه درمان آن را آغاز کرد که کارآمدی روش ها نیز افزایش می یابد.

استفاده از مشاوره و خدمات روان شناسان بالینی و مدد کاران اجتماعی منجر به تقویت و یادگیری مهارت های اجتماعی کودکان می شود. چنان چه کودک دچار مشکلاتی در زمینه احساسات و هیجانات باشد، درمان های رفتاری-شناختی بسیار کمک کننده است. خرید لباس مرد آهنی می تواند برای طرفداران مرد آهنی یک تجربه هیجان انگیز باشد  . حضور در جلسات کار درمانی به یادگیری مهارت های روزمره منجر می شود، هم چنین  تقویت مهارت های حسی و ارایه درمان با رژیم حسی از دیگر مزایا کار درمانی عنوان شده است. رژیم حسی اشاره به انجام فعالیت های فیزیکی داشته که کودک در طی آن می آموزد چگونه عملکرد های بدنی را بهتر کند.

گفتار درمانی از دیگر خدمات درمانی قابل ارایه است که به بهبود مهارت های کلامی منجر می شود به طوری که کودکان مبتلا در زمینه برقراری ارتباط با مشکل کمتری مواجه می شوند. افراد مبتلا به اختلالات رشدی از جمله اوتیسم و بیش فعالی در زمان حضور در مدرسه و محیط های آموزشی حتما باید تحت مراقبت های ویژه ای باشند تا مشکلات کمتری را حس کنند. به طور مثال زمانی که کودک بیش فعال در کلاس درس حضور دارد بهتر است برای جلوگیری از حواس پرتی، در جایی نزدیک معلم قرار گیرد. نشستن در مکان هایی که تمرکز او را به هم می زند مانند پنجره خطا بوده و عملکرد تحصیلی او را با مشکل مواجه می کند. برای رفع عدم تمرکز و توجه که اصلی ترین مشکل این افراد بوده به کارگیری علایم مخصوص و تصاویر بسیار کمک کننده خواهد بود.

کودک مبتلا به اوتیسم در مدرسه

بسیاری از کودکان اوتیسمی نیز با مشکلات تمرکزی درگیرند به همین دلیل بهتر است برای افزایش دقت و توجه، از محرک های شنیداری و دیداری دور بوده و ترجیحا نزدیک معلم بنشینند. برای افزایش کارآمدی آموزش به این دانش آموزان بهتر است از وسایل کمک آموزشی همچون وسایل رمز گذاری که به آموزش مفاهیم جدید کمک می کند، استفاده شود. هم چنین این کودکان نیاز دارند که هر روز از تمارین خاص مهارت های حرکتی و فیزیکی استفاده کنند تا از این نظر رشد یابند. روایت داستان و قصه متناسب با سن کودک به آموزش مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کند. از دیگر تمارین الزامی برای این کودکان تمرین صبوری و کاهش اضطراب است تا با فراغ بال بیشتری به انجام امور مشغول شوند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ایا بیش فعالی همان اوتیسم است" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ایا بیش فعالی همان اوتیسم است"، کلیک کنید.