ارتقای جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت در دستور کار

ارتقای جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت در دستور کار

ارتقای جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت در دستور کار

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به دو رویکرد اساسی در معاونت ابتدایی اشاره کرد و گفت: یک رویکرد ناظر به حل مسایل جاری و تدبیر امور است و در رویکرد دوم ناظر به برنامه تحولی آموزش ابتدایی است که مبتنی سند تحول بنیادین پیگیری می شود.

به گزارش تیتروز، حمید طریفی حسینی در دومین نشست سالانه معاونان و کارشناسان مسیولان، کارشناسان پیش دبستانی، کارشناسان تکنولوژی و آموزش دبستانی مناطق نوزده گانه  آموزش و پرورش ابتدایی شهر تهران که با حضور دکتر تهرانی معاون توانمند سازی سازمان ملی تعلیم وتربیت کشور، معصومیان معاون آموزش ابتدایی شهر تهران و قربانی تیتروز مدیرآموزش و پرورش منطقه 19 به میزبانی این منطقه تشکیل شد، ضمن تبریک ایام ماه شعبان و ولادت با سعادت حضرت علی اکبر(ع) به اهمیت جایگاه نظام آموزش ابتدایی به عنوان اساسی ترین رکن در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های راهبردی ما ارتقای جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت است.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه برخی از موضوعاتی همچون سواد خواندن و زبان آموزی و تفکر یا انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل در ادوار مختلف در معاونت آموزش ابتدایی دنبال شده اند، بر لزوم ورود بخش های محتوایی این موضوعات به برنامه درسی در قالب بسته های تربیت و یادگیری و تبدیل و همچنین ایجاد نظامات قانونی و حقوقی لازم برای پیگیری کارآمد برخی از موضوعات دیگر همچون انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل تاکید کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به دو رویکرد اساسی در معاونت ابتدایی اشاره کرد و گفت: یک رویکرد ناظر به حل مسایل جاری و تدبیر امور است و در رویکرد دوم ناظر به برنامه تحولی آموزش ابتدایی است که مبتنی سند تحول بنیادین پیگیری می شود و در این میان اصالت با رویکرد دوم است. حل مسایل و چالش های جاری حوزه آموزش ابتدایی نیز با توجه به اثرگذاری آن ها بر برنامه های کیفیت بخشی و تحولی معاونت تدبیر خواهد شد.

وی در ادامه به اجرای نظام دوری دوره سه ساله اول دبستان اشاره کرد و گفت: در راهکارهای سند تحول بنیادین به اختصار به نظام دوری به عنوان یک راهکار اساسی برای رشد و هدایت دانش آموزان در مسیر تعالی زندگی در سه سال اول آموزش یاد شده است که با توانمندسازی معلمان می توان به استعداد پروری، زبان آموزی، تفکر و رشد شناختی دانش آموزان در خلال سه سال دوره اول ابتدایی پرداخت.

طریفی حسینی افزود: مدرسه نقطه اتکای دولت و ملت در فرایند رشد و توسعه همه جانبه کشور و کانون تربیتی محله است. به این ترتیب مدرسه و محله باید کنشگری فعال و متقابل نسبت به هم داشته باشند و این موضوع در دوره ابتدایی با حضور موثر اولیاء در مدارس نمود بیشتری پیدا کرده است.

وی با تاکید بر شناسایی استعدادها و توانمندی های دانش آموزان در مدرسه خاطر نشان کرد: در شناسایی استعدادها باید از رویکردهای مسابقه ای و جشنواره ای عبور کرد و برنامه های جامع و همگانی برای شناخت و پرورش استعدادها و ظرفیت های تمام دانش آموزان در مناطق مختلف کشور را در نظر گرفت.

طریفی حسینی با تاکید بر پرورش تفکر خلاق در دانش آموزان برای ارتقای نسلی باهوش، فکور و مبادی آداب و متخلق به اخلاق اسلامی خاطر نشان کرد: از دیگر برنامه های اساسی در آموزش ابتدایی بسط عدالت تربیتی و ایجاد فرصت های برابر آموزشی است که توجه به تحقق تربیت تمام ساحتی برای تمام دانش آموزان و توجه به تفاوت های فردی و استعدادها و نیازهای متفاوت دانش آموزان و انطباق شرایط آموزشی به این امر نیز در ذیل عدالت آموزشی دنبال خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان سخنان خود به توانمندسازی معلمان در رابطه با آموزش دانش آموزان با اختلالات یادگیری و نیازمند توجه خاص آموزشی تاکید کرد و گفت: از ماموریت های مهم گروه های آموزشی اجرای برنامه ها و اقدامات موثر در توانمند سازی حرفه ای معلمان و ارزیابی صلاحیت های حرفه ای آموزگاران است.

پایان خبر تیتروز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ارتقای جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت در دستور کار" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ارتقای جایگاه آموزش ابتدایی در نظام تعلیم و تربیت در دستور کار"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه