از آلمان تا ایران؛ اولین خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

به گزارش خبرگزاری تیتروز و براساس گزارش پدال تا حالا برای شما هم پیش آمده که از خود بپرسید اولین خودروی آمریکایی چه بود؟ یا ایتالیایی ها در چه زمانی اولین خودروی خود را معرفی کردند؟ شاید جواب این سوالات کم تر پرسیده شده را تا حدودی بدانید اما در این مطلب نگاهی گسترده تر خواهیم داشت تا ببینیم ملل پیشتاز در صنعت خودرو ماجرای خود را از کجا و با کدام خودروهای آغاز کرده اند.

از آلمان تا ایران؛ اولین‌ خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

اولین خودروی آلمانی: بنز

این مورد را تقریبا همه می دانیم. این کارل بنز بود که در روزهای پایانی قرن ۱۹ میلادی نخستین خودروی جهان را با سه چرخ راه اندازی کردند. این خودرو که قدرتی کمتر از یک اسب بخار داشت برای نخستین بار در سال ۱۸۸۸ توسط همسر بنز برتا رانده شد و سروصدای زیادی به پا کرد تا بنز ۲۵ دستگاه از آن را بسازد و امپراتوری یکی از موفق ترین خودروسازان جهان را آغاز کند.

اولین خودروی فرانسوی: پژو

از آلمان تا ایران؛ اولین خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

پژو تایپ ۲ نخستین خودروی فرانسوی بود که با تکیه بر پیشرانه دایملر وارد خط تولید شد. این محصول تولید محدود که تنها ۴ دستگاه از آن تولید شد در سال در واپسین روزهای قرن ۱۹ میلادی توسط پنهارت تولید شد و تا ۱۸۹۰ با نام پژو به دست مشتریان رسید. فروش آن بیش از ۱۰ ماه زمان برد.

اولین خودروی ایتالیا: میاری اند جوستی

از آلمان تا ایران؛ اولین خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

شرکت «میاری اند جوستی» در سال ۱۸۹۴ بنیان نهاده شد و یک خودروی سه چرخ را به عنوان نخستین محصول خود تولید کرد. این برند که کار خود را به کمک طراح به نامش «انریکو برناردی» آغاز کرده بود ۵ سال پیش از افتتاح کار فیات مشغول به فعالیت در حوزه خودرو بود.

اولین خودروی آمریکا: دوریا

از آلمان تا ایران؛ اولین خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

«چالرز دوریا» در سال ۱۸۹۳ نخستین خودروی ایالات متحده را به کمک برادرش فرانک تولید کرد. آن دو پس از بنیان نهادن برند ناموفق «دوریا موتور واگن کمپانی» ۱۳ خودرو را به دست مشتریان خود رساندند و نهایتا پیش از شروع قرن ۲۰ میلادی به کار خود پایان دادند. هر چند نامشان در صنعت خودروسازی به خاطر نفاق به جایی نرسید اما به عنوان نخستین خودروسازان آمریکا شناخته می شوند.

اولین خودروی انگلستان: هامبر سوشبل

از آلمان تا ایران؛ اولین خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

دایملر از سال ۱۸۹۶ به بازار انگلستان وارد شد و خودروهایش را به فروش رساند. اما این مسئله راه را برای عرضه نخستین خودروی انگلیسی باز کرد که در سال ۱۸۹۸ توسط شرکت کوچک «هامبر سوشِبِل» تولید می شد. خودروی سه چرخ هامبر از موتور مخصوص خود استفاده می کرد.

اولین خودروی سوئد: اسکانیا

از آلمان تا ایران؛ اولین خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

برند باسابقه اسکانیا که هم اکنون به خاطر تولید وسایل نقلیه سنگین شناخته می شود در سال ۱۹۰۳ وارد صنعت خودرو شد. این شرکت در ابتدا از قطعات خودروسازان دیگر استفاده می کرد اما از سال ۱۹۰۸ پیشرانه خود را توسعه داد و حدود ۷۰ واحد از آن را هم به فروش رساند.

اولین خودروی ژاپن: تاکوری

از آلمان تا ایران؛ اولین خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

«کامانوسوکه اوچیاما» پس تلاش بسیاری روی پروتوتایپ خود نهایتا در سال ۱۹۰۷ از نخستین خودروی درون سوز ژاپن رونمایی کرد؛ درحالی که نخستین خودروی بخار حدود ۳ سال پیش از آن به بازار عرضه شده بود. این خودرو که تنها ۱۰ دستگاه از آن تولید و یک نمونه هم به خانواده سلطنتی فروخته شد نهایتا از موزه خودروی تویوتا سر در آورده است!

اولین خودروی روسیه/ لتونی: روسو بالت

از آلمان تا ایران؛ اولین خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

نخستین خودروی روسی «یاکوو لو اند فرز» نام داشت که تنها یک دستگاه از آن ساخته شد و سازنده اش خیلی زود به کار خود پایان داد. اما داستان خودروسازی روسیه از جایی شروع می شود که «روسو-بالت» در سال ۱۹۰۹ از مدل «۳۰-۲۴» خود پرده برداری کرد و ۳۴۷ دستگاه از آن را تولید کرد. این خودرو در شهر «ریگا» تولید می شد که در آن زمان تحت زمام دار روس ها مدیریت می شد اما هم اکنون به عنوان پایتخت کشور لتونی (لاتویا) شناخته می شود.

اولین خودروی چین: دانگ فنگ

از آلمان تا ایران؛ اولین خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

دانگ فنگ CA71 نخستین خودروی چینی ها بود که در سال ۱۹۵۸ و با تکیه بر پیشرانه ۱.۹ لیتری مرسدس بنز تولید شد. این سدان زشت که با مدل هونگچی CA72 رقابت می کرد پیش از آن به خط تولید رسید و در رقابت پیروز شد. البته تولید کننده هر دوی آن ها شرکت «FAW» بود!

اولین خودروی ترکیه: آنادول

از آلمان تا ایران؛ اولین خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

مسئولیت ساخت اولین خودروی ترکیه آنادول A1 بر دوش برند اوتوسان بود که که خود با تکیه بر خرید تمام اجزایش از شرکت های خارجی به ویژه انگلیسی آغاز به کار کرد. این برند بیش از ۱۵ هزار دستگاه A1 را در میانه سال های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۵ به فروش رساند. این برند بعدها تلاش کرد تا از اولین خودروی تماما ملی خود رونمایی کند اما با شکست مواجه شد.

اولین خودروی کروآسی: ریمک

از آلمان تا ایران؛ اولین خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

برخلاف دیگر خودروهایی که در این مطلب به آن ها پرداختیم نخستین خودروی کروآسی یک سدان بلااستفاده و خسته کننده نبود. این کشور ۴ میلیون نفری کوچک اروپایی که در سال ۱۹۹۱ ادعای استقلال کرد در سال ۲۰۱۶ از نخستین خودروی خود با نام ریمک کانسپت وان رونمایی کرد که راه را برای تولید یکی سریع ترین خودروهای جهان یعنی ریمک نورا باز کرد. ابرخودروی کانسپت وان ۱,۲۴۱ اسب بخار قدرت داشت.

اولین خودروی ایران: پیکان

از آلمان تا ایران؛ اولین خودروهای ملی چه شکلی بودند؟

اولین نمونه های پیکان جوانان تولید ایران

رسانه های مختلف بر سر نخستین خودروی ایرانی جدل دارند. بسیاری از سایپا ۷۰۱ کاروان که بر پایه نسل اول فورد گلکسی و فولکس واگن شاران توسعه پیدا کرده بود و از یک موتور ۲.۴ لیتری نیسان سود می برد به عنوان نخستین خودروی ایرانی یاد می کنند. این خودرو در سال ۱۳۷۹ به بازار آمد و راه را برای ایران خودرو سمند هم باز کرد. اما ما دوست داریم که از پیکان محصول وارداتی و فیس لیفت شده ایران ناسیونال به عنوان نخستین خودروی ایرانی یاد کنیم؛ چراکه اولین خودرویی بود که با نامی داخلی تولید شد و از آن پس در خاطره مردم باقی ماند. نظر شما چیست؟

۲۲۷۲۲۷

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "از آلمان تا ایران؛ اولین خودروهای ملی چه شکلی بودند؟" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "از آلمان تا ایران؛ اولین خودروهای ملی چه شکلی بودند؟"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه