افزایش مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه دی/ کاهش شکایات نسبت به سال گذشته

افزایش مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه دی/ کاهش شکایات نسبت به سال گذشته

مدیرعامل بیمه دی با بیان اینکه طرف قراردادهای این بیمه به حدود 1700 مرکز درمانی در سراسر کشور افزایش یافته است، گفت: نسبت به سال گذشته شکایات ما خیلی کاهش پیدا کرده و در سطح بیمه مرکزی هم رتبه خوبی به لحاظ کمترین شکایت ها داریم و در رتبه دوم هستیم. 

طاهر موهبتی در گفت وگو با تیتروز، با بیان اینکه عمده سهامداران بیمه دی، خانواده شهدا هستند که به بنیاد شهید و امور ایثارگران وکالت دادند، گفت: ما در بیمه دی یک پورتفوی 17 هزار میلیارد تومانی داریم که بخش قابل توجهی از آن بیمه ایثارگران است. بنابراین دولت باید برای این موضوع اعتبار قرار دهد که سالیانه این کار را می کند؛ با وجود این همواره چالش هایی هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه ایثارگران حدود یک میلیون و 600 هزار نفر هستند، افزود: در قانون آمده کلیه هزینه های درمانی ایثارگران باید رایگان باشد و آنها بابت هزینه های درمانی خود وجهی حتی شامل فرانشیز پرداخت نکنند؛ البته هزینه های درمانی هم در حال حاضر خیلی بالاست. در مرحله بعدی دو خدمت عمده بیمه دندانپزشکی و عینک از بسته خدمتی ما کم می شود و یکی از گلایه ایثارگران همین است. در حالی که این قصور از بیمه دی یا بنیاد شهید نیست، زیرا آیین نامه و مقررات به ما اجازه ورود به ارایه خدمات دندانپزشکی و عینک را نمی دهد.

مدیرعامل بیمه دی خاطرنشان کرد: البته باید توجه کرد این نیاز جانباز است؛ بسیاری از جانبازان اعصاب و روان به دلیل فشارهایی که به دندانشان وارد می کنند، به خدمات دندانپزشکی نیاز دارند اما قانون به ما اجازه ارایه این خدمات را نمی دهد. از سوی دیگر این درمان تکلیفی را در یک فرآیند بیمه تکمیلی به مناقصه می گذارند، اما مقرراتی در بیمه مرکزی حاکم است که اینجا هم باعث می شود خدمات کاهش پیدا کند. در عین حال ایثارگر این را نمی داند و حس می کند که خدمات از سوی بیمه برایش کامل ارایه نمی شود و باعث ایجاد نارضایتی می شود.

مطالبه 1800 میلیاردی بیمه دی از دولت

موهبتی با بیان اینکه ارایه خدمات بیمه ای به اعتبار نیاز دارد، گفت: ما به محدودیت های دولت در تامین اعتبار واقف هستیم. در حال حاضر ما بیش از 1800 میلیارد تومان از دولت مطالبه داریم که 1000 میلیارد تومان آن مربوط به سال های قبل است که آن را هم به قیمت روز نمی دهند. همچنین در سال 1401، هزینه بیمه درمان ایثارگران از 174 هزار تومان برای هر نفر در ماه در سال 1400، با 103 درصد افزایش، به 353 هزار تومان رسید. در سال 1402 باز هم این عدد افزایش پیدا کرد و به 570 هزار تومان رسید.  

وی ادامه داد: با وجود این، شرایط موجود در جامعه و تورم در بخش سلامت باعث شده که با وجود افزایش های صورت گرفته آن هم در حالی که میانگین بودجه تا 20 درصد افزایش پیدا می کند، این افزایش ها پاسخگوی نیاز نباشد. از آن طرف با وجود اینکه بخشی از هزینه ها در بودجه دیده می شود اما تخصیص نمی یابد و بدهی شکل می گیرد. این موضوع هم نارضایتی ایجاد می کند، وقتی طرف قرارداد بیمه پولش را به موقع نگیرد، یعنی ممکن است ما مدت زیادی بعضا تا هشت ماه هم به مراکز درمانی طرف حساب خود بدهکار باشیم.

مدیرعامل بیمه دی گفت: اما در حال حاضر با تدابیری که در بنیاد و بیمه دی صورت گرفته، دیگر در سراسر کشور تاخیر جدی بیش از دو ماه نداریم. همچنین اسناد مستقیم، یعنی اسنادی که بیمه شده به بیمارستان های غیر طرف قرارداد مراجعه می کند و سندش را برای پرداخت به بیمه می دهد، 20 درصد هزینه های ما است. این کار هم حدود یک ماه طول می کشد اما ما پرداخت آن را به 15 روز رساندیم. 

موهبتی با بیان اینکه طرف قراردادهایمان را به حدود 1700 مرکز درمانی در سراسر کشور افزایش دادیم، گفت: با وجود این هر زمان که کمبود باشد آمادگی داریم که دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و مراکز بهداشتی درمانی را در سراسر کشور فراهم کنیم. همچنین در کشور 48 شعبه و 60 بیمه گذار داریم که یکی از آنها بنیاد است. دیگر بیمه گذارها شامل وزارت نیرو، وزارت مسکن، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد، قرارگاه خاتم می شود. 

رشد 134 درصدی ارزش سهام 

وی درباره نحوه پرداختی ها از سوی بیمه گذاران توضیح داد: به جز قرارداد ایثارگران، اگر هر بیمه گذاری در پرداخت خود تاخیر کند، قرارداد را تعلیق می کنیم، اما درباره ایثارگران نگاه ما ملی و وظیفه ای است حتی اگر به این موضوع از نظر اقتصادی انتقاد وارد شود. البته با وجود اینکه از بنیاد شهید مطالبه داریم و این باعث شده سهام بفروشیم، ارزش سهام ما 134 درصد رشد کرده؛ این در حالی است که میانگین ارزش سهام بیمه ها 17 درصد رشد داشت.

مدیرعامل بیمه دی ادامه داد: اخیرا هم افزایش سرمایه داشتیم که به همان میزان ارزش سهام هم افزایش پیدا می کند. بنابراین با وجود محدودیت ها به نظر می رسد امسال سال خوبی به لحاظ بنگاه داری هم بوده که قطعا بخشی به دلیل برکت کاری است که در حوزه ایثارگری از بعد ملی و اخلاقی انجام دادیم. ما با وجود مطالبه 1800 میلیاردی، هیچ خدمتی را تعلیق  نکردیم. البته تلاش هایی هم انجام شده که بخشی از طریق تهاتر اموال و بخشی هم با تلاش هایی که دولت از طریق فروش اوراق انجام می دهد، بتوانیم مطالبات خود را دریافت کنیم.

موهبتی اظهار کرد: بیمه را افراد در دوران جوانی پرداخت می کنند برای دوران سالمندی خود و دیگران، یا در دوران پولداری خود در دوران بی پولی خود و دیگران، یا در دوران سلامت خود برای دوران بیماری خود دیگران؛ اما پورتفوی ایثارگران این شرایط را ندارد، آنها یا داغ دیده هستند یا جانباز یا آزاده. میانگین سنی آنها هم سالمندی و 50 سال است، این در بیمه ریسک بالایی دارد؛ به همین دلیل کار ما خیلی سخت است. 

وی ادامه داد: از یک میلیون و 600 هزار نفر ایثارگر، به طور میانگین 10 بار مراجعه می کنند. این عدد در بیمه پایه شاید 60 درصد پایین تر از میانگین باشد اما در بیمه تکمیلی ریسک بالایی است. از یک میلیون و 600 هزار نفر هم حدود 72 درصد یک بار در سال به مراکز طرف قرارداد مراجعه می کنند. بیشترین مراجعات هم به بیمارستان خاتم و بقیه الله ساسان در تهران است.

هزینه های ماهانه بیمه دی، 1080 میلیارد تومان است

مدیرعامل بیمه دی درباره بودجه ای که از سوی دولت به بیمه دی اختصاص یافته، توضیح داد: قرارداد ما 10 هزار و 900 میلیارد است و از این میزان 2000 میلیاد تومان در بودجه مصوب دولت نبوده که بنیاد باید از سایر منابع از جمله فروش ملک تامین کند که کار سختی است. البته بنیاد هم بین 1500 تا 2000 میلیارد تومان کسری بودجه داشت. ماهانه به طور میانگین حدود 880 میلیارد تومان از بنیاد به بیمه دی پرداخت می شود در حالی که هزینه های ما بالغ بر 1080 میلیارد تومان است. اگر این مابه التفاوت 200 میلیاردی را در 12 ماه سال در نظر بگیریم، به معنای 2400 میلیارد تومان کسری است.

موهبتی با بیان اینکه دولت برای پرداخت به بنیاد شهید و بیمه دچار مشکلات مالی است، افزود: نسبت به سال گذشته شکایات ما خیلی کاهش پیدا کرده و در سطح بیمه مرکزی هم رتبه خوبی به لحاظ کمترین شکایت ها داریم و در رتبه دوم هستیم. البته در حوزه ایثارگران خیلی بهتر می توانیم بروز پیدا کنیم اما نسبت به قبل با وجود همه مشکلاتی که وجود دارد، شرایط بهتر شده است. 

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته هیچ بدهی در بیمه دی ایجاد نشد و در دوره جدید بدهی جدیدی ایجاد نشده و اگر همه پرداختی هایمان انجام شود، مشکلی از نظر بدهی انباشته نداریم. همچنین امسال سود سهام ما رشد خوبی داشت ارزش سهام ما افزایش پیدا کرده و فروشمان هم دو برابر شده است. سهم بازارمان با افزایش به 7.1 رسیده است و امیدواریم سال آینده بتوانیم فروشمان را به 30 هزار افزایش دهیم.

صدور بیمه بدنی بر حسب کیلومتر

مدیرعامل بیمه دی با اشاره به نوآوری ها در محصولات بیمه دی گفت: برای مثلا ما در زمینه بیمه بدنه خودرو، بیمه را کیلومتری کردیم؛ برای اینکه اگر یک فرد رفت و آمد کمتری داشته باشد، چون ریسک کمتری دارد بیمه برایش ارزان تر شود. همچنین بیمه بدنه خودرو راننده محور نبود، در حالی که ریسک روز حادثه برای کسی که شغل پراسترسی دارد، یا سن بالاتری دارد، یا کسی که تخلف بیشتری دارد، بیشتر است اینها هیچ کدام تاثیری در حق بیمه نداشت. به همین دلیل ما حق بیمه خودرو را با استفاده از امکانات و داده های بیمه مرکزی، بر اساس ضریب ریسک، راننده محور کردیم. البته راننده محور شدن برای بیمه ثالث مقرراتی دارد که ما در این خصوص هم به بیمه مرکز اعلام آمادگی کردیم.

موهبتی درباره بیمه عمر در بیمه دی نیز بیان کرد: طرح زندگی بهادار، هم در صورت بروز حادثه منجر به فوت و هم درمان ناشی از جرح خدمات ارایه می کند و هم سرمایه گذاری است. بدین صورت که به نیابت از فرد می توان در صندوق های طلا سرمایه گذاری کرد و در صورت بروز حادثه علاوه بر حمایت پوشش درمانی و پرداخت دیه در صورت آسیب دیدن، کار اقتصادی هم صورت گرفته است. 

پایان خبر تیتروز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "افزایش مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه دی/ کاهش شکایات نسبت به سال گذشته" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "افزایش مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه دی/ کاهش شکایات نسبت به سال گذشته"، کلیک کنید.