تأثیر ساختار ویژگی کالاهای سوپرمارکتی بر تغییر رفتار خرید مصرف کننده

در یک پژوهش بررسی شد؛

تأثیر ساختار ویژگی‌ کالاهای سوپرمارکتی بر تغییر رفتار خرید مصرف‌کننده

شرایط نگهداری کالا های سوپرمارکتی الزامات تحویل به موقع آنها و نسبت ارزش مالی کالا به حجم آن توزیع کالا های سوپرمارکتی را به یک فعالیت پیچیده و پرهزینه تبدیل کرده است.  

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری تیتروز خرید آنلاین طی سال های گذشته به صورت مداوم در حال افزایش بوده است؛ علاوه بر این خرید آنلاین سوپرمارکتی در سالهای گذشته به خاطرهمه گیری کرونا تقویت شده است.

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی در مقاله ای با عنوان «تأثیر ساختار ویژگی کالاهای سوپرمارکتی بر تغییر رفتار خرید مصرف کننده» به این موضوع پرداخته اند که از زمان شروع همه گیری در سال ۲۰۲۰ غول های تجارت الکترونیک مانند آمازون و شرکت های شبکه حمل و نقل مانند اوبر نیز خدمات تحویل کالاهای سوپرمارکتی خود را راه اندازی کرده اند؛ در نتیجه رشد سهم بازار خرید آنلاین سوپرمارکتی به یک پدیده جهانی تبدیل شده است.

* تاثیر خدمات نوآورانه در توزیع کالاهای سوپرمارکتی

این پژوهش توضیح می دهد که شرایط نگهداری کالاهای سوپرمارکتی الزامات تحویل به موقع آنها و نسبت ارزش مالی کالا به حجم آن توزیع کالاهای سوپرمارکتی را به یک فعالیت پیچیده و پرهزینه تبدیل کرده است.

فروشگاه های آنلاین باید به طور مداوم استفاده از خدمات نوآورانه را اضافه نمایند

 این پژوهش نشان می دهد که برخی از مطالعات اشاره کرده اند که تمایل مصرف کنندگان به پرداخت هزینه ارسال در خرید آنلاین سوپرمارکتی و تحویل کالا درب منزل کم است و برخی دیگر دریافته اند که قیمت عامل مهم و تأثیرگذاری برای انتخاب نوع تحویل سفارش های مصرف کنندگان است.

به زعم این پژوهش ویژگی های خاص کالاهای سوپرمارکتی الزامات بالایی را برای تحویل سریع تعیین می کند؛ بنابراین فروشگاه های آنلاین باید به طور مداوم استفاده از خدمات نوآورانه را اضافه نمایند.

نکته قابل ذکر در این پژوهش این است که مصرف کنندگان انواع روش های خرید را در نظر گرفته و آنها را به دقت ارزیابی می کنند. این فرض ممکن است برای بررسی خدمات نوآورانه در مرحله پذیرش اولیه مناسب نباشد؛ بنابراین آنها در فرآیند انتخاب خود به سختی ویژگی های خدمات نوآورانه را ارزیابی خواهند کرد.

* تاثیر چگونگی تحویل سفارش بر جذب مشتریان

به گفته این پژوهش چندین طرح تحویل سفارش از جمله تحویل درب منزل یا تحویل از نزدیک ترین شعبه محلی برای جذب مصرفکنندگان و کارآمدترکردن تحویل سفارش های سوپرمارکت آنلاین ایجاد شده است. مشتریان علاقه مندند سوپرمارکت آنلاینی را انتخاب کنند که زمان تحویل آن کوتاه است.

یکی از دلایل اصلی توسعه فروش در سوپرمارکت آنلاین وفاداری بیشتر مشتری است

در تبیین نتایج حاصل از این پژوهش به دلیل تنوعی که برای انتخاب در دسترسشان قرار می گیرد حاضر به پرداخت هزینه ارسال برای خرید آنلاین هستند؛ بنابراین مقبولیت مصرف کنندگان و تمایل آنان به پرداخت هزینه از عوامل بسیار مهم برای خدمات ارسال کالا در نظر گرفته می شود به ویژه
با توجه به این واقعیت که پژوهشگران نشان داده اند که یکی از دلایل اصلی توسعه فروش در سوپرمارکت آنلاین وفاداری بیشتر مشتری است.

در این پژوهش آمده است که تحویل درب منزل برای سوپرمارکت آنلاین چالش مهمی برای سوپرمارکت های آنلاین است زیرا به طور کلی حاشیه سود کالاهای سوپرمارکتی در مقایسه با سایر کالاها نسبتاً کمتر است.

* عوامل مؤثر بر ترجیحات مصرف کننده برای خرید

این پژوهش نشان می دهد که عوامل مؤثر بر ترجیحات مصرف کننده برای هر دو حالت خرید آنلاین و آفلاین بررسی شده است. از عواملی که مصرف کننده را برای خرید آنلاین سوپرمارکتی تحت تأثیر قرار می دهد راحتی است؛ به گونه ای که مصرف کنندگان می توانند از راه دور و برای هر آدرسی سفارش خود را ثبت کنند. 

نکته قابل ذکر در این پژوهش این است که مورد دیگر عامل زمان است که مصرف کننده در خرید آنلاین به جای مراجعه به سوپرمارکت یا فروشگاه زنجیر ه ای در وقت خود صرفه جویی می کند. 

به زعم این پژوهش خرید آنلاین سوپرمارکتی صرفه جویی قابل توجهی در پول و زمان برای مشتریان دارد که جایگزین رفتن به سوپرمارکت ها چیدن کالاها در سبد خرید ایستادن طولانی در صف صندوق و حمل کالاهای سنگین خریداری شده را در پی دارد زیرا معموالا مشتریان حاضر نیستند تمام روز یا حتی زمان قابل توجهی از روز را برای دریافت سفارش خود در خانه منتظر بمانند.

در تبیین نتایج حاصل از این پژوهش می توان این طور بیان کرد که عواملی که خرید آفلاین را برای مصرف کنندگان تضمین می کند ملموس بودن احساس کردن کالا و همچنین رضایت آنی از در دسترس بودن کالا بلافاصله پس از پرداخت و خرید کالا است.

در این پژوهش به عنوان جمع بندی می توان گفت که دستیابی به سهم بازار آنلاین سوپرمارکتی بیشتر با توجه به روند های جهانی و افزایش خرید آنلاین مسئله ای دور از دسترس نیست. فقط نیازمند همکاری دولت و ایجاد برنامه های اختصاصی در رسانه ملی جهت فرهنگ سازی و ترغیب مصرف کنندگان به سبک زندگی مدرن و پررنگ نمودن پیامد های مثبت ناشی از آن برای مردم کشور و محیط زیست دارد.

این پژوهش به کوشش پژوهشگران پژمان آهنگر داودی (دکتری گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران) فرزاد آسایش سید محمود هاشمی و صدیقه طوطیان اصفهانی (استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران) انجام شده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تأثیر ساختار ویژگی کالاهای سوپرمارکتی بر تغییر رفتار خرید مصرف کننده" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تأثیر ساختار ویژگی کالاهای سوپرمارکتی بر تغییر رفتار خرید مصرف کننده"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه