«تنگی نفس» نشانه بیماری‌های قلبی و ریوی

در گفت‌وگو با تیتروز مطرح شد؛

«تنگی نفس» نشانه بیماری‌های قلبی و ریوی

دبیر انجمن متخصصین ریه کشور گفت: اصولاً تنگی نفس نام یک بیماری نیست و به‌عنوان یک علامت از آن یاد می‌شود. معمولاً منشأ  تنگی نفس بیماری‌های قلبی و ریوی است.

فرید رشیدی دبیر انجمن متخصصین ریه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری تیتروز، در رابطه با تنگی نفس اظهار کرد: تنگی نفس مشکلی است که نفس کشیدن طبیعی فرد را دچار مشکل می‌کند. در برخی افراد تنگی نفس مزمن یا حاد است. به دلیل علت‌های مختلفی که موجب تنگی نفس می‌شود، گاهی تشخیص آن زمان‌بر است.

وی ادامه داد: اصولاً تنگی نفس نام یک بیماری نیست و به‌عنوان یک علامت از آن یاد می‌شود. معمولاً منشأ علامت تنگی نفس بیماری‌های قلبی و ریوی است که علت‌های مختلفی دارد. زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند در اولین قدم باید به دنبال علت آن بود تا روند درمان به‌درستی و با سرعت زیاد طی شود.

دبیر انجمن متخصصین ریه در پاسخ به این سؤال که چه ارتباطی میان تنگی نفس و بیماری‌های قلبی وجود دارد گفت: بروز اولیه بسیاری از بیماری‌های قلبی به‌صورت تنگی نفس است. علائم اولیه بیماری‌هایی مانند دریچه قلبی و نارسایی قلبی علاوه بر درد در ناحیه قفسه سینه می‌تواند تنگی نفس هم باشد.

رشیدی بیان کرد: در بیماری‌های ریوی نیز علاوه بر صرفه و خلط، تنگی نفس یکی دیگر از علائم است. پزشک مجموع نشانه‌ها را در کنار یکدیگر گذاشته و با گرفتن شرح‌حال از بیمار، بیماری را تشخیص داده و درمان مناسب را آغاز می‌کند.

وی مطرح کرد: با توجه به‌شدت و نحوه بروز علائم، بیماری می‌تواند جدی یا سطحی باشد. از سوی دیگر با توجه به علت بیماری روش‌های درمان نیز متفاوت است. اگر نوع بیماری حاد نباشد می‌توان تنگی نفس را کاملاً از بین برد. در برخی بیماری‌های پیشرفته فقط می‌توان از پیشرفته‌تر شدن بیماری جلوگیری کرد.

این متخصص ریه گفت: دخانیات یکی از مهم‌ترین علت‌های تنگی نفس ثانویه، انواع بیماری‌های قلبی و ریوی بوده و ممکن است منجر به برونشیت مزمن، انواع سرطان به‌خصوص سرطان ریه در بیمار شود. همچنین گرفتگی عروق و سکته‌های قلبی از دیگر عوارض مصرف دخانیات است.

رشیدی با اشاره به این‌که تنگی نفس می‌تواند با هیپوکسی یا هیپوکسمی همراه باشد تصریح کرد: تنگی نفس می‌تواند سطح اکسیژن خون را پایین آورده و موجب کاهش سطح هوشیاری در بیمار شود. علاوه برآن اگر تنگی نفس شدید باشد و مدتی نیز ادامه داشته باشد خطر بروز مشکلات موقت یا دائم را برای مغز تشدید می‌کند.

وی به راه‌های پیشگیری از تنگی نفس اشاره کرد و گفت: افراد از کشیدن سیگار و قرار گرفتن در معرض دود آن خودداری کنند. همچنین توصیه می‌شود افراد وزن خود را کاهش دهند. یکی از فواید کم شدن وزن، کاهش فشار وارده بر قلب و ریه است. علاوه بر آن عدم صعود به ارتفاعات بالا، خوب غذا خوردن، خواب کافی و پیروی از برنامه درمانی توصیه‌شده برای هر بیماری زمینه‌ای از دیگر نکات مهم و قابل‌توجه در پیشگیری و کنترل تنگی نفس به شمار می‌رود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "«تنگی نفس» نشانه بیماری‌های قلبی و ریوی" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "«تنگی نفس» نشانه بیماری‌های قلبی و ریوی"، کلیک کنید.