جنگ موتورهای جست وجو/ اپل می خواهد گوگل را از سافاری بیرون کند!
تینا مزدکی_ادی کیو از مدیران ارشد اپل در جریان دادگاه ضد انحصار علیه گوگل اعلام کرد که این شرکت در حال بررسی جدی امکان استفاده از موتورهای جست وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی در مرورگر موبایلی سافاری است؛ اقدامی که می تواند قرارداد بلندمدت و پرسود اپل با گوگل را به چالش بکشد.

به گزارش بلومبرگ کیو در دادگاه وزارت دادگستری ایالات متحده علیه آلفابت شرکت مادر گوگل شهادت داد که اپل در حال «بررسی فعالانه» انتقال تمرکز جست وجوی موبایلی سافاری به موتورهای جست وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی است. چنین حرکتی می تواند بر سلطه دیرینه گوگل در این حوزه و نیز بر قرارداد میلیارد دلاری بین دو شرکت تأثیر بگذارد.
ادی کیو با اشاره به افت تعداد جست وجوها در مرورگر سافاری در سال گذشته برای اولین بار این کاهش را نتیجه افزایش استفاده کاربران از راه حل های مبتنی بر مدل های زبانی بزرگ (LLM) دانست. او گفت: «پیش از هوش مصنوعی به نظرم هیچ یک از گزینه های دیگر انتخاب مناسبی نبودند.» اما اکنون به گفته او «امکان های بیشتری وجود دارد چراکه بازیگران جدیدی با رویکردهای متفاوت وارد این عرصه شده اند.»
کیو در این اظهارات به شرکت هایی مانند Perplexity اشاره داشت؛ شرکتی که تلاش می کند به جای موتور جست وجوی معنایی سنتی تجربه ای شبیه چت ارائه دهد. او همچنین گفت که اپل پیش تر با Perplexity نیز گفت وگو داشته است.
او درباره موتورهای جست وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به طور کلی گفت: «ما آن ها را به فهرست اضافه خواهیم کرد» که منظورش فهرست موتورهای قابل انتخاب در تنظیمات مرورگر سافاری بود. با این حال او افزود: «احتمالاً آن ها هنوز گزینه پیش فرض نخواهند بود» چرا که نیاز به بهبود به ویژه در زمینه ایندکس کردن محتوا دارند.
با این حال نمی توان نقش مبلغ هنگفتی را که گوگل برای حفظ جایگاه خود به عنوان موتور پیش فرض سافاری پرداخت می کند نادیده گرفت. تخمین زده می شود که گوگل سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار به اپل می پردازد تا همچنان گزینه پیش فرض باقی بماند. پس از اظهارات ادی کیو ارزش سهام هر دو شرکت گوگل و اپل در بازار کاهش یافت چرا که سرمایه گذاران این اظهارات را نشانه ای از احتمال پایان این همکاری دانستند.
در حال حاضر کاربران آیفون می توانند موتور جست وجوی پیش فرض سافاری را از میان گزینه هایی مانند گوگل یاهو بینگ DuckDuckGo و Ecosia انتخاب کنند که گوگل به صورت پیش فرض تنظیم شده است. اپل همچنین در نسخه جدید سیستم عامل iOS خود یک افزونه چت بات هوش مصنوعی گنجانده که در حال حاضر فقط از ChatGPT استفاده می کند اما قرار است گزینه هایی مانند Gemini گوگل نیز به آن اضافه شوند. با این حال محور اصلی اظهارات کیو مربوط به انتخاب موتور جست وجویی بود که هنگام تایپ کردن کاربر در نوار آدرس سافاری فعال می شود.
موتورهای جست وجوی هوش مصنوعی نقاط قوت و ضعف خاص خود را در مقایسه با موتورهای سنتی دارند. از مزایا آن ها می توان به قابلیت های پژوهش عمیق و عملکرد عامل محور اشاره کرد که امکان پاسخ گویی به پرسش هایی با زبان طبیعی را فراهم می کنند. این موتورها برای پاسخ چندین جست وجوی پشت سرهم انجام می دهند تا نتیجه ای دقیق یا حداقل مفید ارائه دهند.
اما در سوی دیگر این ابزارها در برخی موارد دچار «توهم» یا پاسخ های نادرست می شوند به ویژه در حوزه هایی که داده های آموزشی شان ناقص یا ناکافی است. چنین مواردی در خلاصه های جست وجوی هوش مصنوعی گوگل که البته هنوز چندان پیشرفته نیستند به شکل گسترده گزارش شده اند.
منبع: arstechnica
۲۲۷۳۲۳
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جنگ موتورهای جست وجو/ اپل می خواهد گوگل را از سافاری بیرون کند!" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جنگ موتورهای جست وجو/ اپل می خواهد گوگل را از سافاری بیرون کند!"، کلیک کنید.