چرا باید در انتخاب صندلی اداری دقت کرد ؟
صندلیهای اداری از ضروری ترین اجزای هر محیط کاری است. نه تنها یک اداره بدون صندلیهای اداری معنایی ندارد بلکه نقش زیادی در سلامت و راحتی کارکنان و همچنین سهولت انجام وظیفه آنها دارد. اما در انتخاب و خرید نوع صندلی اداری باید دقت نمود.
چرا باید در انتخاب صندلی اداری دقت کرد ؟
صندلیهای اداری انواع و اقسام مختلفی در طراحی داخلی پلن اداری دارند. به عنوان مثال، صندلی مدیریت و هر دو جزو صندلیهای اداری هستند و طراحی متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. اما باید در نظر داشت که تمام آنها صندلی استاندارد نیستند.
نشستن طولانی مدت پشت از جمله مواردی است که در محیط های اداری زیاد به چشم میخورد. چنانچه صندلی برای کارمندان مناسب نباشد به ستون فقرات آنها فشار زیادی وارد میشود. هر چه ساعت کاری کارمندان بیشتر باشد احساس خستگی و گرفتگی عضلات بیشتری خواهد داشت. تمام این مشکلات به دلیل انتخاب صندلی اداری نامناسب است.
اهمیت و تاثیر استفاده از صندلی اداری مناسب در بهبود عملکرد کارکنان
مادامی که کارکنان روی صندلی نامناسب می نشینند احتمال ابتلا به دیسک کمر، یبوست، کمردرد، گردن درد و انواع بیماریهای مرتبط با ستون فقرات افزایش مییابد و سلامت جسمی آنها را به خطر میاندازد. در نتیجه، باعث می شود که در هنگام کار عملکرد ضعیفی داشته باشند. زیرا در تمام مدت زمان فعالیت خود احساس خستگی و ناراحتی جسمی خواهند داشت و این موضوع باعث میشود روی کار خود تمرکز کافی نداشته باشند. مدام بخواهند از جای خود بلند شده و قدم بزنند.
از جمله مهمترین مزایای استفاده از صندلی ارگونومیک برای کارکنان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
فضای کاری راحت تر
داشتن راحت باعث میشود کارکنان در محیط کاری خود احساس آرامش و راحتی بیشتری داشته باشند. بنابراین، محیط کار برایشان دلنشین تر خواهد بود و بهره وری آنها را نیز افزایش خواهد داد.
کاهش ناراحتیهای جسمی کارکنان
مهمترین مزیتی که یک صندلی کارمندی ارگونومیک و استاندارد دارد حفظ سلامت جسمی کارکنان میباشد. شغل کارمندی و پشت میز نشینی از آن دسته مشاغلی است که ساعات طولانی را با نشستن روی صندلی سپری خواهید کرد. این کار باعث می شود ستون فقرات شما بیشتر از هر بخش دیگری درگیر شود. در نتیجه، احتمال ابتلا به بیماریهای مرتبط با ستون فقرات یا عضلات از پاها و لگن گرفته تا قسمت شانه ها و گردن افزایش مییابد. یک استاندارد تضمینی برای کاهش این ناراحتیهای جسمی است.
افزایش تمرکز و انرژی برای کار
استفاده از صندلی اداری مناسب برای دکوراسیون داخلی اداری تهران علاوه بر حفظ سلامت کارکنان باعث افزایش تمرکز آنها روی کارشان خواهد شد.
کاهش هزینه پزشکی
زمانی که از صندلی اداری مناسبی استفاده شود کارکنان کمتر دچار بیماری جسمی دچار میشوند در نتیجه کمتر مجبور میشوند به دلیل بیماریهای ناشی از نشستن روی صندلی نامناسب هزینه درمانی بپردازند.
کاهش تعریق بدن
یکی دیگر از مزایای استفاده از صندلی ارگونومیک و مناسب برای کارکنان، کاهش تعریق میباشد. زمانی که صندلی مناسب نباشد بسیاری از کارکنان از تعریق رنج می برند. این در حالی است که تعریق زیاد احساس بدی به آنها خواهد داد. همچنین روی نظر ارباب رجوع نسبت به برند نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. تعریق بیش از حد می تواند شامل بخش خاص از بدن یا تمام قسمت هایی باشد که با صندلی در تماس هستند. این بیماری به ویژه در فصول گرم سال بهره وری کارکنان را به شدت کاهش می دهد. به طور کلی تعریق می تواند برای کارکنان امری خجالت آور و آزاردهنده باشد. بنابراین با خرید صندلی اداری مناسب می توان از این مشکل پیشگیری کرد و فضای کاری بهتری برای کارکنان خود فراهم ساخت.
ویژگی های صندلی اداری مناسب
قبل از خرید صندلی بریا طراحی دکوراسیون داخلی دفتر اداری باید آن را از جوانب مختلفی بررسی کرد. زیرا نوع طراحی و ساخت آن اهمیت زیادی در بهبود عملکرد کارمندان دارد. از جمله فاکتورهایی که هنگام خرید یا استعلام قیمت صندلی اداری باید آن را در نظر بگیرید عبارتند از:
تکیهگاه قابل تنظیم
قسمت پشتی و تکیهگاه صندلی تاثیر زیادی در سلامت ستون فقرات ایفا می کند و باعث می شود که افراد بتوانند ساعات بیشتری به راحتی روی صندلی بنشینند. یک تکیه گاه قابل تنظیم و انعطاف پذیر راحت تر از تکیه گاه های ثابت خواهد بود.
ارتفاع مناسب صندلی اداری
سعی کنید صندلی اداری را انتخاب نمایید که ارتفاع آن قابل تنظیم باشد زیرا قد و سن کارکنان با یکدیگر متفاوت است. ارتفاع باید به اندازه ای باشد که کل قسمت کمر و پشت کاربر را بپوشاند. همچنین در قسمت گودی کمر باید دارای قوس محدب و قسمت پشت قوس مقعر داشته باشد.
نشیمنگاه منتاسب داشته باشد
قسمت نشیمن باید دارای عمق، عرض و شیب مناسبی باشد. عرض قسمت پشتی صندلی در صندلی های استاندارد از قسمت جلوی کمتر است. اما صندلی های نامناسب دارای عرض یکسانی در قسمت پشتی و جلویی هستند. این موضوع باعث می شود پاهای آنها هنگام کار خسته شود.
شیب قسمت نشیمنگاه برای محیط اداری به ویژه کار با کامپیوتر باید تخت و بدون زاویه باشد. زیرا باعث می شود کارمندان هنگام نشستن روی صندلی به سمت جلو نلغزند و بتوانند به راحتی به کار خود دسترسی داشته باشند.
راحتی دسته صندلی
کلیه صندلیهای اداری باید طوری طراحی شده باشند که کاربر بتوانند دست های خود را به صورت کامل روی آن قرار دهد. بعلاوه هنگام قرار دادن دست روی دسته صندلی قسمت شانه ها نباید بالاتر از حد معمول قرار بگیرد. همچنین عرض دسته نباید کمتر از 5 سانتی متر باشد. یکی دیگر از مواردی که باید به آن دقت کنید ارتفاع دسته تا قسمت نشیمن است که به صورت استاندارد 20 سانتیمتر است اما در بعضی از مدل های خاص بالاتر قرار دارد.
چرخ محکم و روان چه ویژگی هایی دارد؟
از ویژگی های یک صندلی اداری خوب، داشتن چرخ های محکم و روان است تا کاربر به راحتی بتواند آن را متناسب با نیاز خود جابجا کند. البته در حال حاضر بیش از 90 درصد صندلی های اداری موجود در بازار چرخدار هستند. این ویژگی تاثیر زیادی روی سلامتی کارمندان و افزایش کیفیت کار آنها دارد. تصور کنید که چندین ساعت روی یک صندلی ثابت بنشینید که قابل چرخش هم نباشد. مطمئنا دچار خستگی زیادی خواهید شد و بدنتان آسیب می بیند.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چرا باید در انتخاب صندلی اداری دقت کرد ؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چرا باید در انتخاب صندلی اداری دقت کرد ؟"، کلیک کنید.