استقرار ۱۵۰ تیم امدادی در اصفهان هم‌زمان با روزهای پایانی تابستان

استقرار ۱۵۰ تیم امدادی در اصفهان هم‌زمان با روزهای پایانی تابستان

تیتروز/اصفهان مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان از استقرار ۱۵۰ تیم امدادی به‌منظور ارائه خدمات پشتیبانی، فوریتی و ترافیکی در روزهای پایانی تابستان خبر داد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با تیتروز بیان کرد: تیم‌های اخیر هم‌زمان با افزایش تردد در محورهای جاده‌ای، سفرهای تابستانی و اعلام هشدار زرد هواشناسی از روز جمعه تا یکشنبه (۲۳ تا ۲۵ شهریورماه) در مناطق تحت‌تأثیر استقرار یافته‌اند.

وی ادامه داد: در این مدت، وزش تندبادهای فصلی و خیزش کانون‌های گرد و غبار در شمال و شرق و مرکز، همچین بارش‌های رگباری در مناطق غرب و جنوب استان پیش‌بینی شده است.

این مقام استانداری توضیح داد: به‌منظور پیشگیری و کنترل به‌موقع حوادث و خدمات‌رسانی به تیم‌ها و دستگاه‌های امدادی استان اعلام آماده‌باش داده شده است.

شیشه‌فروش افزود: با افزایش گرادیان فشاری در جو طی این چند روز دما کاهش خواهد یافت. البته همچنان پیش‌بینی می‌شود که تا آخر شهریور و پاییز نیز دما نسبت به نرمال و مدت مشابه در سال‌های قبل، ۱ تا ۲ درجه افزایش داشته باشد. به‌علاوه براساس پیش‌بینی‌ها بارش‌های پاییزی نیز با تأخیر آغاز می‌شود.

وی با اشاره به همین بازه جمعه تا یکشنبه، افزود: در این مدت، شاهد کاهش کیفیت هوا و کاهش میدان دید به‌علت وزش تندباد در مناطق شمال و شرق استان و خیزش کانون‌های گرد و خاک در ۱۸ شهرستان شرق، شمال و مرکز خواهیم بود.

این مقام استان اصفهان بیان کرد: کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش شعاع میدان دید به‌علت خیزش کانون‌های فرسایش بادی درون و برون استانی از پیامدهای وزش باد است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: این تندبادها در مناطق شمال، شرق و کویرهای مجاور سمنان و نیز دشت سجزی و کانون‌های نقطه‌ای در شرق اصفهان به ایجاد گرد و خاک منجر می‌شود.  ماندگاری گرد و غبار در مناطق شرقی، شمالی و شهرستان‌های مرکزی استان اصفهان نیز پیش‌بینی می‌شود.همچنین در این مدت، به‌علت فعالیت سامانه بارشی در مناطق غرب و ارتفاعات شمال‌شرقی و جنوب استان وزش باد شدید خواهد بود. بارش‌های رگباری نیز برقرار می‌شود.

شیشه‌فروش با تأکید بر اهمیت رعایت اصول ایمنی در هنگام تردد جاده‌ای افزود: توجه به هشدارهای ترافیکی پلیس برای پیشگیری از تصادفات نیز مهم است.

وی افزود: استقرار و تردد در مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در مناطق غرب و دامنه و ارتفاعات رعایت نکات ایمنی برای تمامی افراد به‌ویژه برای مسافران، عشایر و دامداران توصیه می‌شود.

این مقام استانداری یادآور شد: استحکام بخشی از سازه‌های موقت، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغی در برابر تندبادها باید مورد توجه قرار بگیرد. در این مدت از روشن‌کردن آتش در عرصه‌های طبیعی، مرتعی و جنگلی باید خودداری کرد.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها شود، ممنوع است. بنابراین، فعالیت‌های خاک‌ورزی، خاکبرداری، آتش‌زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز، امور معدنی و حمل و نقل خاک و گچ ممنوعیت دارد.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون و با محاسبه شاخص ازن و فعال‌شدن کانون‌های گرد و غبار بیش از ۱۰۰ روز هوای ناسالم در اصفهان ثبت شده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری بیان کرد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی است. تاکنون یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده که چنین وضعیتی دارد. ۱۵۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال‌کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی هستند.

شیشه‌فروش تصریح کرد: در ۱۴ کانون مطالعه‌شده در شهرستان‌های خور و بیابانک، نایین، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز، هرند، ورزن، کوهپایه، گلپایگان، شهرضا، جرقویه، سجزی کانون‌های فرسایشی وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه استان اصفهان در شمال و شرق، کانون‌های فرسایش بادی دارد، توضیح داد: در مناطق هم‌مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان نیز براثر خشکی رودخانه زاینده‌رود و اراضی رها و کشت‌نشده به‌علت نبود آب، اصفهان تحت‌تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای قرار دارد.

این مقام استانداری درخصوص کانون‌های فرسایشی اخیر گفت: از این مناطق بادهایی با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه می‌وزد و موجب خیزش گرد و خاک می‌شود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: ضروری است که وزارت نیرو  و سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست، منابع طبیعی و هواشناسی نسبت به انجام تکالیف ملی خود در تأمین حقابه‌های قانونی، زیست‌محیطی، کشاورزی و فضای سبز در حوضه‌ زاینده‌رود توجه کنند.
 

شیشه‌فروش یادآور شد: جلوگیری از بارگذاری‌های مصارف غیرمجاز آب در بالادست رودخانه زاینده‌رود و سایر مناطق باید در دستور کار باشد. اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار با ایجاد سیستم‌های پیش‌بینی نیز نباید فراموش شود.

او ادامه داد: تأمین اعتبار برای کنترل کانون‌های فرسایش بادی و بحرانی، اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال‌کاری و آبخیزداری بخشی از راهکارهایی است که باید در دستور کار باشد.
این مقام استانداری در ادامه توضیح داد: شدت موج‌های گرمایی و سرمایی، افزایش وقوع پدیده‌های جوی ازجمله سیل، طوفان و خشکسالی از پیامدهای تغییر اقلیم است. این پیامدها به‌علت انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو بروز می‌کنند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: با افزایش دما اقلیم مناطق مختلف و برهم‌کنش بین جو و اقیانوس تغییر می‌کند که از آثار آن وقوع مخاطرات جوی است.
شیشه‌فروش گفت: طی مردادماه سال جاری در مناطق مختلف استان، یعنی شمال، شرق، مرکز و شهر اصفهان بالاترین دما را طی ۵۰ سال گذشته داشته‌ایم که ۴ تا ۵ درجه نسبت به نرمال افزایش یافته است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی تغییرات اقلیمی بیان کرد: بررسی پیامدها و تغییرات پارمترهای جوی دما در بخش‌های انرژی، مخاطرات جوی، کشاورزی، محیط‌زیست، سلامت و بخش اقتصادی به برنامه‌ریزی نیاز دارد.

این مقام مسئول استان اصفهان خاطرنشان کرد: تدابیر لازم به‌منظور سازگاری با پیامدهای تغییرات اقلیمی و کاهش تأثیرات آن‌ها یک ضرورت است. کاهش انتشار آلاینده‌ها و بررسی آسیب‌پذیری جامعه در برابر تغییرات اقلیمی نیز باید مورد عنایت قرار بگیرد.
پایان خبر تیتروز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "استقرار ۱۵۰ تیم امدادی در اصفهان هم‌زمان با روزهای پایانی تابستان" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "استقرار ۱۵۰ تیم امدادی در اصفهان هم‌زمان با روزهای پایانی تابستان"، کلیک کنید.