دانشگاه آزاد کرمانشاه موفق به دریافت گواهی ایزو ۱۷۰۲۵ شد/ آغاز کار رسمی آزمایشگاه

دانشگاه آزاد کرمانشاه موفق به دریافت گواهی ایزو ۱۷۰۲۵ شد آغاز کار رسمی آزمایشگاه

دانشگاه آزاد کرمانشاه موفق به دریافت گواهی تخصصی ترین استاندارد بین المللی و ملی ۱۷۰۲۵ در زمینه مواد غذایی و کشاورزی شد و این آزمایشگاه در مراسمی با حضور مسئولان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار تیتروز پس از گذرندن فرایند اداری و ارزیابی های متعدد توسط مرکز ملی سازمان تأیید صلاحیت ایران دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه موفق به دریافت گواهی تخصصی ترین استاندارد بین المللی و ملی ۱۷۰۲۵ در زمینه مواد غذایی و کشاورزی شد و در مراسمی با حضور مسئولان این آزمایشگاه گشایش و آغاز به کار کرد.

افشین غنی زاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم اظهار کرد: گشایش این آزمایشگاه با ۴۷ اسکوپ کاری در زمینه مواد غذایی و کشاورزی حرکتی بسیار ارزشمند در غرب کشور بود که این دانشگاه به عنوان نخستین آزمایشگاه دانشگاهی موفق به کسب این گواهی و انجام وظیفه و فعالیت در زمینه استاندارد شد. امیدوارم مسئولان دانشگاهی با توجه به توانمندی های دانشگاه آزاد کرمانشاه در زمینه های بتن نفت پتروشیمی و سایر موارد نیز کمک حال دانشگاه تا دریافت گواهی های لازم باشند.

وی  تاکید کرد: با توجه به اهمیت فعالیت های صورت گرفته توسط دانشگاه آزاد اسلامی از سازمان ملی استاندارد انتظار داریم بیشتر از گذشته از این دانشگاه حمایت کند و از توانمندی های این دانشگاه بهتر و بیشتر استفاده شود طرح های پژوهشی استان به صورت عادلانه در اختیار دانشگاه آزاد قرار گیرد. مطمئن باشید استادان با امکاناتی که در اختیار دارند با توانایی بالا این طرح ها را به سرانجام خواهند رساند.

هم ترازی آزمایشگاه های تأیید صلاحیت با آسیا و اقیانوسیه است

دانشگاه آزاد کرمانشاه موفق به دریافت گواهی ایزو ۱۷۰۲۵ شد/ آغاز کار رسمی آزمایشگاه

معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد کرمانشاه نیز بیان کرد: کمتر دانشگاهی در کشور این کار یعنی دریافت گواهی آزمایشگاه استاندارد را انجام داده امیدوارم این آزمایشگاه مهم و افتتاح آن آغازی باشد برای ارتباطات مهمتر و هر چه بیشتر.

محمد محمد نژاد با اشاره به دستاورد های جدید سازمان ملی استاندارد افزود:  یکی از این دستاورد های مهم هم ترازی آزمایشگاه های تأیید صلاحیت با آسیا و اقیانوسیه است یعنی ۱۳۶ کشور نتایج آزمون های استاندارد را می پذیرند که آزمایشگاه ۱۷۰۲۵ دانشگاه آزاد کرمانشاه را نیز شامل می شود.

اهمیت کسب استاندار ۱۷۰۲۵

مدیر ارشد آزمایشگاه ۱۷۰۲۵ دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه هم درباره استاندار ۱۷۰۲۵ و اهمیت آن مطرح کرد: این استاندارد از تخصصی ترین استاندارد های دنیاست که در آزمایشگاه های مختلف کاربرد دارد و هدف آن احراز صلاحیت لازم برای آزمایشگاه است این استاندارد جدای از دامنه فعالیت هایی که دارد برای آزمایشگاه هدف کاربرد دارد و چنانچه هر آزمایشگاهی الزامات این استاندارد را تأمین کرده می تواند مجوز آن را دریافت کند در شرایط دریافت این استاندارد باید فعالیت های مدیریتی و فنی به بهترین نحو ارائه شود تا گروه های ذینفع مطمئن شوند که این آزمایشگاه از شایستگی های لازم برخوردار است.

شیما علایی ادامه داد: معمولاً گواهی و مجوز آزمایشگاه ۱۷۰۲۵ توسط مراجع بالا دست صادر می شود که در کشور مرجع اصلی و رسمی صادرکننده این گواهی مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران یا اصطلاحاً NACI بوده که زیر نظر سازمان ملی استاندارد ایران فعالیت دارد این استاندارد معیاری برای سنجش کیفیت یک آزمایشگاه است و هر آزمایشگاهی که این گواهی را داشته باشد نشان می دهد که از نظر صحت و دقت نتایج آزمایشگاه از اطمینان لازم برخوردار است.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه چند مورد از الزاماتی که باید برای دریافت این مجوز تأمین شود شامل تأمین امکانات و منابع از قبیل تجهیزات شرایط محیطی آزمایشگاه منابع انسانی تجهیزات لازم کالیبره بودن دقیق تک تک تجهیزات الزامات مربوط به محرمانه بودن اطلاعات و رازداری آزمایشگاه و الزامات نیروی انسانی متخصص و. است به طور کلی اجرای بیش از ۲۰۰ الزام در بند های مختلف استاندارد لازم است تا بتوان این مجوز را دریافت کرد.

دانشگاه آزاد کرمانشاه موفق به دریافت گواهی ایزو ۱۷۰۲۵ شد/ آغاز کار رسمی آزمایشگاه

مدیر ارشد آزمایشگاه ۱۷۰۲۵ دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با تاکید بر اهمیت حمایت هر چه بیشتر هیئت رئیسه دانشگاه و سازمان استاندارد از این دستاورد توضیح داد: از دو آزمایشگاه برای استاندارد استفاده می کنیم که در آزمایشگاه اول یکی از این دستگاه های مهم های تک GC همچنین دستگاه دیگر GCMASS است که آنالیز های مختلف کمی و کیفی مواد غذایی را انجام می دهند به ویژه برای نشان دادن باقی مانده سموم در مواد غذایی که از دستگاه ها بسیار گران و ارزشمند هستند که در غرب کشور وجود دارد.

علایی افزود: از دیگر دستگاه های این آزمایشگاه یخچال ها سانتریفوژها شیکر ها سانتریفوژ های یخچال دار هستند که همگی طبق قوانین استاندارد لیبل خورده و کالیبره شده اند در هر دو آزمایشگاه شرایط دما و رطوبت روزانه کنترل و چک می شود هر ماه بازرسی و کنترل میانی صورت می گیرد هود شیمایی فریزر منهای چهل دستگاه اسپکتوروفوتومتر نیز بسیار مهم پلاریمتر برای آزمون های قند و شکر اتاق ph متر و ترازو هم در اتاق جداگانه برای دقت بیشتر قرار گرفته دستگاه بعدی دستگاه HPLC یا کوروماتوگرافی بوده که این دستگاه هم در امر استاندارد بسیار حائز اهمیت است.

وی دامنه های فعالیت این آزمایشگاه را به ترتیب در حوزه های: روغن قند عسل آّب آشامیدنی شکر میوه هاو سبزی ها همچنین باقی مانده سموم و توکسین ها یا مواد سمی موجود در مواد غذایی عنوان کرد و ادامه داد: در رابطه با کاربری این استاندارد لازم است تاکید شود نخستین بار است که این مجوز در این دامنه وسیع در صنایع غذایی به آزمایشگاهی از آزمایشگاه های دانشگاهی استان داده شده و بسیار حائز اهمیت بوده که با توجه به قابلیت های استان ما در بخش کشاورزی صادرات همچنین همجواری با کشور عراق نیاز به دریافت این مجوز و انجام آزمون های مختلف در استان وجود دارد بنابراین با توجه به عدم وجود چنین آزمایشگاهی در استان بسیار حائز اهمیت است.

دانشگاه آزاد کرمانشاه موفق به دریافت گواهی ایزو ۱۷۰۲۵ شد/ آغاز کار رسمی آزمایشگاه

مدیر فنی آزمایشگاه ۱۷۰۲۵ دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه مطرح کرد: امیدوارم با دریافت این مجوز قدم مثبتی در مسیر اهداف متعالی دانشگاه آزاد اسلامی برداشته باشیم و اثر مثبتی از خود بجا بگذاریم. انتظار دارم همکاران هیئت علمی اگر توانایی حضور در این مسیر را دارند در هر رشته ای که مد نظر آنهاست ورود پیدا کنند البته باید متذکر شوم در ادامه این مسیر نیاز به حمایت بیشتر داریم بخصوص تزریق کارشناسان آزمایشگاهی که باید مد نظر مسئولان باشد تا بتوانیم دامنه فعالیت خود را افزایش دهیم و بخش کوچکی از درآمدزایی غیر شهریه ای را کسب کنیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دانشگاه آزاد کرمانشاه موفق به دریافت گواهی ایزو ۱۷۰۲۵ شد/ آغاز کار رسمی آزمایشگاه" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دانشگاه آزاد کرمانشاه موفق به دریافت گواهی ایزو ۱۷۰۲۵ شد/ آغاز کار رسمی آزمایشگاه"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه