فرم خام لایحه اداره کار | دانلود نمونه کامل و رایگان

فرم خام لایحه اداره کار | دانلود نمونه کامل و رایگان

فرم خام لایحه اداره کار

فرم خام لایحه اداره کار یه سند حیاتیه که اگه توی اختلاف کاری با کارفرما یا کارگر گیر کردی، حسابی به دردت می خوره. این فرم بهت کمک می کنه حرفت رو رسمی و قانونی بزنی تا حقت ضایع نشه. با یه لایحه قوی، شانس موفقیتت تو اداره کار خیلی بیشتر می شه.

اگه شما هم از اون دست آدم هایی هستید که توی محیط کار با یه مشکلی روبرو شدید، چه کارگر باشید و چه کارفرما، حتماً اسم لایحه اداره کار به گوشتون خورده. این لایحه، دقیقاً مثل یه نامه مهم و رسمی می مونه که توش همه حرفاتون رو، از مشکلاتی که پیش اومده تا انتظاراتی که دارید، با جزئیات کامل می نویسید و تحویل اداره کار می دید. شاید فکر کنید نوشتن یه همچین سندی کار سختیه، اما نگران نباشید! ما اینجا هستیم تا با یه راهنمای جامع و البته با لحنی خودمونی، قدم به قدم بهتون یاد بدیم چطور یه لایحه اداره کار شسته رفته و حسابی بنویسید.

توی این مقاله قراره از صفر تا صدِ ماجرا رو براتون روشن کنیم. از اینکه اصلاً لایحه چیه و چرا این قدر مهمه، تا اینکه چطور فرم خام رو پر کنید و چه مدارکی رو باید بهش پیوست کنید. حتی چند تا نمونه تکمیل شده هم براتون آوردیم تا کارتون راحت تر بشه و بتونید از روی اون ها الگو بگیرید. پس بزن بریم تا با هم دیگه این مسیر رو بریم و دیگه هیچ مشکلی تو تنظیم لایحه تون نداشته باشید.

لایحه اداره کار چیه و چرا تنظیمش ضروریه؟

شاید اولین سوالی که براتون پیش میاد این باشه که اصلاً این لایحه اداره کار چیه و به چه دردی می خوره؟ خیلی ساده بگم، لایحه اداره کار مثل یه شرح حال کتبی و رسمی از اتفاقاتیه که بین شما و طرف مقابلتون (کارگر یا کارفرما) افتاده و به اختلاف کشیده شده. این سند به هیئت های تشخیص و حل اختلاف اداره کار کمک می کنه تا دقیقاً بفهمن مشکل از کجا آب می خوره و حق با کیه.

فرقش با دادخواست چیه؟ دادخواست معمولاً همون برگه ی اولیه شکایت و شروع دعواست که توش می گید از کی و بابت چی شکایت دارید و چی می خواید. اما لایحه، می تونه بعد از دادخواست یا حتی در طول رسیدگی به پرونده، به دادگاه یا هیئت حل اختلاف ارائه بشه. توی لایحه، شما فرصت دارید جزئیات بیشتری رو توضیح بدید، دلایلتون رو محکم تر نشون بدید و هر مدرک یا سندی که دارید رو بهش اشاره کنید. پس لایحه در واقع یه جور مستند تکمیلی و دفاعیه است که به شما کمک می کنه حرفاتون رو خیلی منظم تر و مستدل تر به گوش قاضی یا اعضای هیئت برسونید.

چرا تنظیم یه لایحه خوب این قدر مهمه؟ چون ممکنه توی جلسات حضوری، از استرس یا فراموشی، نتونید همه چیز رو اون طور که باید و شاید توضیح بدید. اما وقتی یه لایحه مکتوب و کامل دارید، خیالتون راحته که همه جوانب پرونده رو پوشش دادید و هیچ نکته ای از قلم نیفتاده. این جوری، شانس اینکه هیئت به نفع شما رای بده، خیلی بالاتر میره. پس اگه می خواید حقتون رو تمام و کمال بگیرید، نباید از اهمیت یه لایحه قوی و دقیق غافل بشید.

بررسی جزء به جزء فرم خام لایحه اداره کار: نکات کلیدی هر بخش

حالا که فهمیدیم لایحه چیه و چرا مهمه، بریم سراغ بخش اصلی کار: یعنی پر کردن فرم خام لایحه اداره کار. این فرم قسمت های مختلفی داره که هر کدومشون اهمیت خودشون رو دارن و باید با دقت پر بشن. بیاین دونه دونه این قسمت ها رو با هم بررسی کنیم:

عنوان و مشخصات لایحه

اولین چیزی که توی فرم به چشمتون می خوره، جایی برای «عنوان و مشخصات لایحه» هست. اینجا باید اطلاعات کلی مثل شماره، تاریخ و موضوع شکایت رو بنویسید. «موضوع شکایت» خیلی مهمه؛ باید کوتاه، گویا و دقیق باشه. مثلاً به جای اینکه بنویسید در مورد دعوای من و کارفرمایم، بهتره بنویسید درخواست رسیدگی به اخراج غیرقانونی یا مطالبه حقوق معوقه. این جوری هیئت تشخیص سریع تر متوجه میشه که پرونده شما در مورد چیه.

مخاطب

قسمت بعدی «مخاطب» لایحه است. اینجا باید مشخص کنید که لایحه رو برای کدوم اداره کار و کدوم هیئت می فرستید. مثلاً می نویسید: ریاست محترم اداره کار شهرستان تهران و اعضای محترم هیئت تشخیص/حل اختلاف. یادتون باشه که هیئت تشخیص برای رسیدگی اولیه و هیئت حل اختلاف برای تجدیدنظرخواهی از رأی هیئت تشخیص هست. پس باید بسته به مرحله پرونده تون، درست انتخاب کنید.

مشخصات شاکی (کارگر/کارفرما)

تو این بخش، اطلاعات کامل کسی که شکایت کرده (شاکی) رو وارد می کنیم. یعنی اسم و فامیل، نام پدر، شغل، شماره ملی، آدرس دقیق (محل سکونت یا اقامتگاه قانونی) و شماره تماس. اگه شما وکیل گرفتید، اطلاعات وکیل هم باید اینجا ذکر بشه و مشخصات موکلتون هم به طور کامل بیاد. دقت تو این قسمت ها حیاتیه، چون هر اشتباه کوچیکی می تونه روند رسیدگی رو به تاخیر بندازه یا حتی باعث رد لایحه بشه.

مشخصات طرف شکایت (کارفرما/کارگر)

حالا نوبت به مشخصات «طرف شکایت» میرسه. اگه طرف شما کارفرماست، باید اسم شرکت، شماره ثبت، آدرس دقیق محل کار یا اقامتگاه قانونیش رو بنویسید. اگه طرفتون یه کارگره، باز هم همون اطلاعات شخصی مثل اسم و فامیل، نام پدر، شغل، شماره ملی و محل سکونتش رو باید وارد کنید. حواستون باشه که این اطلاعات رو دقیق و کامل بنویسید تا موقع ابلاغ اوراق قضایی مشکلی پیش نیاد.

شرح شکایت/دفاعیه

خب، می رسیم به مهم ترین و پرچالش ترین بخش لایحه: «شرح شکایت» یا «دفاعیه». اینجا جاییه که باید قصه رو کامل و بی کم وکاست تعریف کنید. اما نه قصه گفتن به شیوه داستان نویسی، بلکه یه روایت منطقی، شفاف، زمان بندی شده و عاری از احساسات. وقایع رو به ترتیب زمانی بنویسید. مثلاً:

  • تاریخ شروع به کار و نوع قرارداد.
  • تاریخ و چگونگی بروز مشکل (مثلاً اخراج، عدم پرداخت حقوق، ترک کار).
  • اقدامات شما برای حل مشکل (مثلاً مکاتبات، تماس ها).
  • پیامدهای مشکل.

سعی کنید از مثال های مشخص و تاریخ های دقیق استفاده کنید. از پرحرفی و حاشیه پردازی دوری کنید و فقط روی اصل مطلب تمرکز کنید. یه لایحه خوب، مثل یه گزارش دقیق و مستند می مونه که هیئت با خوندنش، می تونه تمام ابعاد ماجرا رو بفهمه.

مثلاً اگه موضوع اخراج غیرقانونیه، بنویسید: اینجانب از تاریخ X به عنوان Y در شرکت Z مشغول به کار بودم. قرارداد من از نوع دائم بود. در تاریخ A، کارفرما بدون دلیل موجه و بدون رعایت ماده ۲۷ قانون کار، اقدام به اخراج اینجانب کرد…

دلایل و مستندات شکایت/دفاعیه

بعد از شرح وقایع، نوبت به «دلایل و مستندات» میرسه. اینجا باید همه چیزهایی که حرفاتون رو ثابت می کنه رو لیست کنید. یادتون باشه، ادعا بدون مدرک، هیچ ارزشی نداره. پس هر سندی که دارید رو اینجا نام ببرید:

  • قرارداد کار (اگه دارید، حتی اگه شفاهی بوده اشاره کنید).
  • فیش های حقوقی (برای اثبات میزان حقوق و معوقات).
  • لیست های بیمه تامین اجتماعی (برای اثبات سابقه کار و بیمه).
  • سوابق بانکی (برای اثبات واریز یا عدم واریز حقوق).
  • پیامک ها، ایمیل ها یا هر مکاتبه ای که با طرف مقابل داشتید.
  • فیلم یا عکس (اگه به موضوع مربوط میشه).
  • شهادت شهود (اگه کسی شاهد وقایع بوده، اسم و مشخصاتش رو بنویسید).
  • احکام قبلی مراجع قضایی یا اداره کار (اگه پرونده مشابهی داشتید).

بهتره هر مدرک رو به طور خلاصه معرفی کنید و بگید چی رو ثابت می کنه. مثلاً: قرارداد کار مورخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۰، جهت اثبات نوع رابطه کاری و تاریخ شروع به کار.

درخواست

قسمت «درخواست»، جاییه که باید خیلی صریح و شفاف بگید چی می خواید. اصلاً خجالت نکشید و تمام خواسته هاتون رو بنویسید. اگه می تونید، به مواد قانونی هم اشاره کنید، این کار به لایحه شما وزن حقوقی بیشتری میده. مثلاً:

تقاضای محکومیت کارفرما به پرداخت حقوق معوقه، سنوات خدمت، عیدی، پاداش و خسارات ناشی از تاخیر تادیه بر اساس مواد قانون کار. همچنین درخواست بازگشت به کار و یا پرداخت حق السعی ایام تعلیق.

اینجا می تونید درخواست بازگشت به کار، پرداخت غرامت، پرداخت حقوق معوقه، سنوات، عیدی و پاداش، مزایای پایان کار و هر چیز دیگه ای که حقتون می دونید رو ذکر کنید. البته حتماً با مشورت متخصصین، مطالباتتون رو دقیق لیست کنید.

امضاء و تاریخ

در نهایت، لایحه باید توسط خودتون (شاکی) یا وکیلتون امضا بشه. تاریخ تنظیم لایحه هم مهمه و باید حتماً ذکر بشه. این امضا نشون میده که محتوای لایحه مورد تایید شماست و مسئولیتش رو به عهده می گیرید.

راهنمای گام به گام تکمیل فرم خام لایحه اداره کار: از جمع آوری اطلاعات تا ارسال

خب، تا اینجا با بخش های مختلف فرم آشنا شدیم. حالا بیاین ببینیم قدم به قدم چطور باید این فرم رو پر کنیم و کار رو تموم کنیم:

گام ۱: آماده سازی اولیه

اول از همه، باید دقیقاً بدونید مشکلتون چیه و چی می خواید. این مرحله مثل یه کارآگاهیه! تمام مدارک و اسنادی که به پرونده تون مربوط میشه رو جمع آوری کنید. از قرارداد کار گرفته تا فیش های حقوقی، پیامک ها، ایمیل ها، نامه های اخراج یا هر مدرک دیگه ای که فکر می کنید به دردتون می خوره. حتی اگه شهودی دارید، مشخصاتشون رو یادداشت کنید.

گام ۲: نگارش پیش نویس

قبل از اینکه سراغ فرم اصلی برید، یه پیش نویس برای خودتون بنویسید. شرح وقایع رو به ترتیب زمانی و با جزئیات کامل بنویسید. دلایلتون رو لیست کنید و خواسته هاتون رو مشخص کنید. این کار بهتون کمک می کنه تا موقع پر کردن فرم اصلی، چیزی رو فراموش نکنید و متن روان تری داشته باشید.

گام ۳: پر کردن فرم

حالا وقتشه که اطلاعاتی که جمع آوری کردید و پیش نویس رو آماده کردید، وارد فرم خام کنید. حواستون باشه که هر بخش رو با دقت و بدون عجله پر کنید. از اطلاعات هویتی و آدرس ها گرفته تا شرح شکایت و دلایل. اگه قسمتی رو مطمئن نیستید، خالی بذارید و بعداً از یه متخصص کمک بگیرید.

گام ۴: بازبینی نهایی

بعد از پر کردن فرم، حتماً یک یا دو بار کل لایحه رو از اول تا آخر با دقت بخونید. چک کنید که اشتباه املایی یا نگارشی نداشته باشه. مطمئن بشید که همه اطلاعات درست وارد شده و چیزی از قلم نیفتاده. ببینید که شرح شکایتتون واضح و منطقیه و دلایلتون محکم به نظر می رسن. اگه می تونید، از یک دوست یا فرد مورد اعتماد بخواهید اون رو بخونه تا اگه نکته ای از چشم شما پنهان مونده، پیداش کنه.

گام ۵: پیوست مدارک و ثبت

بعد از اینکه از کامل بودن و درست بودن لایحه تون مطمئن شدید، مدارکی رو که توی بخش «دلایل و مستندات» نام بردید، بهش پیوست کنید. از همه مدارک و خود لایحه چند نسخه کپی بگیرید (یکی برای خودتون، یکی برای اداره کار، یکی برای طرف مقابل). حالا می تونید لایحه و مدارک پیوستی رو به اداره کار مربوطه ببرید و ثبت کنید. حتماً رسید ثبت رو ازشون بگیرید.

نمونه های کاربردی تکمیل فرم لایحه اداره کار برای حالات مختلف

برای اینکه بهتر متوجه بشید چطور یک فرم خام لایحه اداره کار رو تکمیل کنید، چند نمونه کاربردی رو براتون آماده کردیم. این نمونه ها به شما دید خوبی میده و می تونید ازشون برای نوشتن لایحه خودتون الگو بگیرید.

۴.۱. نمونه کامل لایحه کارگر بابت اخراج غیرقانونی و درخواست بازگشت به کار/مطالبه غرامت

فرض کنید کارفرماتون شما رو بدون دلیل موجه و بدون رعایت قانون اخراج کرده. اینجا چطور باید لایحه بنویسید؟

شماره: [اینجا شماره ثبت لایحه در دبیرخانه اداره کار یا شماره پرونده را بنویسید]

تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۰

موضوع: درخواست رسیدگی به اخراج غیرقانونی و مطالبه حق السعی ایام تعلیق و بازگشت به کار

مخاطب: ریاست محترم اداره کار شهرستان [نام شهرستان] و اعضای محترم هیئت تشخیص

مشخصات شاکی (کارگر):

  • نام و نام خانوادگی: احمد قاسمی
  • نام پدر: رضا
  • شماره ملی: ۰۰۱XXXXXXX
  • تاریخ تولد: ۱۳۶۰/۰۵/۱۰
  • شغل: کارشناس فروش
  • محل سکونت: تهران، خیابان آزادی، کوچه پنجم، پلاک ۲۵، واحد ۳
  • شماره تماس: ۰۹۱۲xxxxxxx

مشخصات طرف شکایت (کارفرما):

  • نام شرکت: شرکت ستاره درخشان جنوب (با مسئولیت محدود)
  • شناسه ملی/شماره ثبت: ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰
  • آدرس قانونی: تهران، خیابان ولیعصر، برج آفتاب، طبقه ۱۰، واحد ۱۰۰
  • شماره تماس: ۰۲۱-xxxxxxxx

شرح شکایت:

احتراماً، به استحضار می رساند که اینجانب احمد قاسمی از تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۰۱ با سمت کارشناس فروش و بر اساس قرارداد کار دائم (شماره قرارداد: ۱۰۵۴) در شرکت ستاره درخشان جنوب مشغول به کار بودم. در طول مدت خدمتم، همواره وظایف محوله را به نحو احسن و با رعایت کلیه ضوابط و مقررات شرکت انجام داده ام و هیچ گونه سابقه تخلف انضباطی یا کوتاهی در انجام وظایف ندارم. متاسفانه، در تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۵، کارفرمای محترم بدون ارائه دلیل موجه و بدون رعایت تشریفات قانونی پیش بینی شده در ماده ۲۷ قانون کار، اقدام به اخراج اینجانب از کار نمودند. نامه اخراج به شماره ۲۰۸۷/ب تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۵ فاقد هرگونه استناد قانونی و دلیل منطقی بوده و قبل از آن هیچ اخطار کتبی یا شفاهی مبنی بر تخلف به اینجانب ابلاغ نشده بود. این در حالی است که قرارداد کاری اینجانب از نوع دائم بوده و اخراج ناگهانی بنده، موجب تضییع حقوق و تحمیل زیان های مالی و روحی فراوان به اینجانب و خانواده ام گردیده است.

دلایل و مستندات شکایت:

  1. کپی برابر اصل قرارداد کار دائم مورخ ۱۳۹۸/۰۳/۰۱.
  2. کپی برابر اصل لیست های بیمه تامین اجتماعی از تاریخ شروع به کار تا ماه آخر.
  3. کپی برابر اصل نامه اخراج به شماره ۲۰۸۷/ب تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۵.
  4. گواهی عدم بدهی و حسن انجام کار از همکاران (در صورت وجود).
  5. پیامک های رد و بدل شده با مدیر عامل یا مسئول اداری مبنی بر عدم اطلاع از دلیل اخراج.

درخواست:

با عنایت به شرح فوق و مدارک پیوستی، تقاضای رسیدگی عاجل به شکایت اینجانب و صدور حکم بر ابطال اخراج غیرقانونی و بازگشت به کار اینجانب در شغل سابق و همچنین محکومیت کارفرما به پرداخت کلیه حقوق، مزایا و حق السعی ایام تعلیق از تاریخ اخراج تا زمان بازگشت به کار، مطابق مواد قانون کار را دارم.

امضاء و اثر انگشت شاکی:

[امضاء]

تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۰

۴.۲. نمونه کامل لایحه کارگر بابت عدم پرداخت حقوق و مزایا (شامل سنوات، عیدی و…)

گاهی کارفرما حقوق و مزایای شما رو کامل پرداخت نمی کنه. اینجا هم می تونید با یه لایحه قوی حقتون رو بگیرید:

شماره: [اینجا شماره ثبت لایحه در دبیرخانه اداره کار یا شماره پرونده را بنویسید]

تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۰

موضوع: مطالبه حقوق معوقه، سنوات خدمت، عیدی، پاداش و مزایای پایان کار

مخاطب: ریاست محترم اداره کار شهرستان [نام شهرستان] و اعضای محترم هیئت تشخیص

مشخصات شاکی (کارگر):

  • نام و نام خانوادگی: مریم حسینی
  • نام پدر: علی
  • شماره ملی: ۰۰۲XXXXXXX
  • تاریخ تولد: ۱۳۶۵/۰۸/۰۱
  • شغل: حسابدار
  • محل سکونت: اصفهان، خیابان توحید، کوچه لادن، پلاک ۱۰، طبقه ۲
  • شماره تماس: ۰۹۱۳xxxxxxx

مشخصات طرف شکایت (کارفرما):

  • نام شرکت: گروه تولیدی پوشاک زیبا (سهامی خاص)
  • شناسه ملی/شماره ثبت: ۰۹۸۷۶۵۴۳۲۱
  • آدرس قانونی: اصفهان، شهرک صنعتی رازی، خیابان سوم، پلاک ۷۸
  • شماره تماس: ۰۳۱-xxxxxxxx

شرح شکایت:

احتراماً، اینجانب مریم حسینی از تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ لغایت ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ به مدت ۵ سال و ۳ ماه با سمت حسابدار در گروه تولیدی پوشاک زیبا مشغول به کار بوده ام. متاسفانه، کارفرمای محترم از آبان ماه سال ۱۴۰۲، حقوق و مزایای اینجانب را به صورت کامل و منظم پرداخت ننموده اند. همچنین، عیدی و پاداش سال ۱۴۰۱ و حق سنوات خدمت اینجانب از تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ تا پایان همکاری در تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ نیز تاکنون پرداخت نشده است. با وجود پیگیری های مکرر و مذاکرات حضوری، کارفرما از پرداخت مطالبات قانونی اینجانب امتناع ورزیده اند. اینجانب در تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ با ارسال اظهارنامه قضایی به شماره [شماره اظهارنامه] تقاضای پرداخت معوقات خود را نمودم که متاسفانه بی نتیجه مانده است.

دلایل و مستندات شکایت:

  1. کپی برابر اصل قرارداد کار.
  2. کپی برابر اصل فیش های حقوقی (پرداختی های ناقص).
  3. پرینت حساب بانکی جهت اثبات عدم واریز حقوق ماه های معوقه.
  4. کپی برابر اصل لیست های بیمه تامین اجتماعی.
  5. کپی برابر اصل اظهارنامه قضایی ارسالی به کارفرما.
  6. شهادت شهود (همکاران) در خصوص عدم پرداخت منظم حقوق.

درخواست:

با توجه به مراتب معروضه و مستندات پیوستی، تقاضای رسیدگی و صدور رأی بر محکومیت گروه تولیدی پوشاک زیبا به پرداخت کلیه حقوق معوقه از آبان ماه ۱۴۰۲، عیدی و پاداش سال ۱۴۰۱ و حق سنوات خدمت از تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ لغایت ۱۴۰۲/۰۹/۳۰، به انضمام خسارت تاخیر تادیه، طبق قوانین مربوطه را دارم.

امضاء و اثر انگشت شاکی:

[امضاء]

تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۰

۴.۳. نمونه کامل لایحه کارفرما در پاسخ به شکایت کارگر (مثال: در مورد ترک کار کارگر یا عدم انجام صحیح وظایف)

حالا فرض کنید شما کارفرما هستید و کارگرتون بدون اطلاع قبلی کار رو ترک کرده یا وظایفش رو درست انجام نمیده. شما هم می تونید لایحه دفاعیه بنویسید:

شماره: [اینجا شماره ثبت لایحه در دبیرخانه اداره کار یا شماره پرونده را بنویسید]

تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۰

موضوع: لایحه دفاعیه کارفرما در خصوص شکایت [نام کارگر] مبنی بر [موضوع شکایت کارگر]

مخاطب: ریاست محترم اداره کار شهرستان [نام شهرستان] و اعضای محترم هیئت تشخیص

مشخصات شاکی (کارگر سابق):

  • نام و نام خانوادگی: علی محمدی
  • نام پدر: حسن
  • شماره ملی: ۰۰۳XXXXXXX
  • تاریخ تولد: ۱۳۷۰/۰۲/۲۵
  • شغل: کارگر انبار
  • محل سکونت: مشهد، بلوار وکیل آباد، نبش خیابان ۱۲، پلاک ۷
  • شماره تماس: ۰۹۱۵xxxxxxx

مشخصات طرف شکایت (کارفرما):

  • نام شرکت/موسسه: تولیدی قطعات صنعتی پارس
  • شناسه ملی/شماره ثبت: ۱۱۰۱۰۱۰۱۰۱۰
  • آدرس قانونی: مشهد، شهرک صنعتی توس، خیابان صنعت ۳، پلاک ۱۵
  • شماره تماس: ۰۵۱-xxxxxxxx

شرح دفاعیه:

احتراماً، در خصوص شکایت مطروحه توسط آقای علی محمدی مبنی بر [موضوع شکایت کارگر، مثلاً: اخراج غیرقانونی]، به استحضار هیئت محترم می رساند که اینجانب/این شرکت به هیچ وجه ایشان را اخراج ننموده و نامبرده از تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۱ بدون اطلاع قبلی و بدون ارائه هیچ گونه دلیلی، محل کار خود را ترک و در محل کار حاضر نشده اند. اینجانب/این شرکت طی مکاتبات متعدد (به پیوست موجود است)، از جمله ارسال اظهارنامه و ارسال پیامک، از ایشان درخواست نمودیم که به محل کار بازگردند و علت غیبت خود را اعلام کنند، اما متاسفانه هیچ پاسخی دریافت نشد. این اقدام کارگر، مصداق بارز ترک کار بوده و طبق ماده ۱۶۵ قانون کار، کارفرما حق دارد قرارداد را فسخ کند و از پرداخت هرگونه حق سنوات و مزایای پایان کار خودداری نماید، مگر اینکه ترک کار با عذر موجه و با اطلاع قبلی باشد که در این مورد چنین چیزی مشاهده نشده است. عدم حضور ایشان در محل کار، باعث ایجاد خلل در روند تولید و زیان به شرکت شده است.

دلایل و مستندات دفاعیه:

  1. کپی برابر اصل قرارداد کار فی مابین.
  2. کپی برابر اصل لیست حضور و غیاب کارگران که غیبت نامبرده را نشان می دهد.
  3. کپی برابر اصل اظهارنامه ارسالی به کارگر برای بازگشت به کار.
  4. پرینت پیامک ها و ایمیل های ارسالی به کارگر مبنی بر درخواست بازگشت.
  5. شهادت مدیر بخش انبار و سایر همکاران در خصوص عدم حضور کارگر.
  6. فیلم دوربین های مداربسته ورودی شرکت (در صورت وجود و لزوم ارائه).

درخواست:

با عنایت به شرح فوق و دلایل و مستندات پیوستی، تقاضای رد شکایت آقای علی محمدی و صدور رأی بر تایید ترک کار توسط ایشان و برائت اینجانب/این شرکت از هرگونه اتهام و پرداخت هرگونه مبلغ، بر اساس قوانین و مقررات قانون کار را دارم.

امضاء و مهر کارفرما:

[امضاء و مهر]

تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۲۰

نکات طلایی در نگارش یک لایحه قدرتمند و تاثیرگذار

نوشتن یه لایحه فقط پر کردن چند تا فرم نیست؛ یه هنره! باید جوری بنویسید که هر کسی اون رو می خونه، قانع بشه حق با شماست. اینم چند تا نکته طلایی که لایحه تون رو حسابی قوی می کنه:

صراحت و وضوح

پرحرفی و حاشیه پردازی رو بذارید کنار. هرچی واضح تر و مستقیم تر بنویسید، حرفتون زودتر به دل می نشینه. از جملات کوتاه و مفهوم استفاده کنید و از به کار بردن کلمات پیچیده یا اصطلاحات حقوقی که خودتون هم معنی شون رو نمی دونید، پرهیز کنید. مثل یه خبرنگار، فقط واقعیت ها رو بدون هیچ اضافه و کم کردنی بنویسید.

استدلال حقوقی

اگه با مواد قانون کار آشنایی دارید، حتماً تو لایحه تون بهشون اشاره کنید. مثلاً اگه اخراج شدید، به ماده ۲۷ قانون کار اشاره کنید. یا اگه حقوق و مزایای پایان کارتون رو ندادن، به مواد مرتبط با سنوات یا عیدی اشاره کنید. این کار نشون میده که شما با آگاهی کامل صحبت می کنید و این خیلی به لایحه تون اعتبار میده. اما اگه بلد نیستید، اصراری به آوردن مواد قانونی اشتباه نداشته باشید، این کار رو بسپارید به وکیل.

پرهیز از احساسات

خیلی سخته که موقع نوشتن لایحه، احساساتتون رو کنترل کنید، مخصوصاً وقتی حس می کنید حقتون ضایع شده. اما یادتون باشه، هیئت تشخیص یا قاضی، دنبال واقعیت و مدرکه، نه داستان احساسی. پس از به کار بردن جملات گلایه آمیز، توهین آمیز یا احساسی پرهیز کنید. فقط روی حقایق، تاریخ ها و مستندات تمرکز کنید.

ساختار منطقی

لایحه تون باید مثل یه داستان، از اول تا آخر یه سیر منطقی داشته باشه. اول مشکل رو بگید، بعد وقایع رو به ترتیب زمان شرح بدید، بعد مدارکتون رو بیارید و در نهایت خواسته هاتون رو مطرح کنید. یه لایحه آشفته و بی نظم، خواننده رو گیج می کنه و اعتبار کارتون رو پایین میاره.

اهمیت مدارک

بارها گفتیم و باز هم می گیم: بدون مدرک، صرف ادعا ارزشی نداره. هرچیزی که می گید، باید پشتوانه و مدرک داشته باشه. پس هر برگه ای، هر پیامکی، هر ایمیلی که دارید و حرفتون رو ثابت می کنه، حتماً به لایحه تون پیوست کنید و بهش اشاره کنید. اهمیت مدرک توی اداره کار مثل طلای نابه!

اشتباهات رایج

یه سری اشتباهات هست که خیلی ها تو تنظیم لایحه مرتکب میشن. مثلاً:

  • عدم ذکر دقیق تاریخ ها: بدون تاریخ دقیق، وقایع نامفهوم میشن.
  • عدم پیوست مدارک: لایحه بدون مدارک کافی، مثل یه بدنه بدون روحه.
  • ابراز احساسات و توهین: این کار فقط به ضرر شما تموم میشه.
  • نوشتن با عجله و بی دقتی: حتماً چندین بار لایحه تون رو بازبینی کنید.

با دوری از این اشتباهات، لایحه شما یه سر و گردن از بقیه بالاتر قرار می گیره.

مدارک لازم جهت پیوست به لایحه اداره کار

همونطور که گفتیم، مدارک مثل ستون های لایحه شما هستن. بدون مدارک، لایحه شما مثل خونه ای بدون پی می مونه! پس این لیست رو داشته باشید تا چیزی رو جا نذارید:

  • شناسنامه و کارت ملی شاکی: کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی خودتون رو حتماً همراه داشته باشید.
  • قرارداد کار (در صورت وجود): اگه قرارداد کتبی دارید، کپی اش رو پیوست کنید. حتی اگه قرارداد شفاهی بوده، توی شرح شکایت بهش اشاره کنید.
  • فیش های حقوقی: چه فیش های حقوقی که گرفتید و چه اون هایی که دریافت نکردید (برای اثبات معوقات).
  • لیست های بیمه تامین اجتماعی: این لیست ها سابقه کاری شما رو در اون شرکت اثبات می کنه. می تونید از سایت تامین اجتماعی بگیرید.
  • گواهی بانکی عدم پرداخت حقوق: اگه کارفرما حقوق شما رو از طریق بانک واریز می کرده و الان واریز نکرده، می تونید از بانک گواهی بگیرید.
  • مدارک مربوط به اخراج: اگه نامه اخراج بهتون دادن، کپی اش رو پیوست کنید. حتی پیامک یا ایمیل مربوط به اخراج هم می تونه سند باشه.
  • هرگونه مکاتبه رسمی یا غیررسمی بین طرفین: هر نامه ای، پیامی، ایمیلی که بین شما و کارفرما رد و بدل شده و به موضوع مربوط میشه.
  • اسامی و مشخصات شهود (در صورت نیاز): اگه شاهد عینی دارید، مشخصات کاملشون (نام، نام خانوادگی، شماره ملی، شماره تماس) رو به لایحه پیوست کنید تا اداره کار بتونه برای شهادت ازشون دعوت کنه.
  • آرا یا احکام مراجع دیگر (در صورت ارتباط): اگه قبلاً برای همین موضوع به مراجع دیگه ای مراجعه کردید و حکمی صادر شده، کپی اون حکم رو هم پیوست کنید.

یادتون باشه، همیشه از تمام مدارکتون چند نسخه کپی برابر اصل تهیه کنید. یکی برای پرونده، یکی برای طرف مقابل و یک نسخه هم برای خودتون داشته باشید.

فرآیند رسیدگی پس از ارائه لایحه به اداره کار

حالا که لایحه تون رو با دقت نوشتید و مدارک رو هم جمع کردید، وقتشه که بدونید بعدش قراره چه اتفاقی بیفته. فرآیند رسیدگی تو اداره کار مراحل خاص خودش رو داره:

ثبت لایحه و تشکیل پرونده

اولین قدم اینه که لایحه شما و مدارک پیوستی رو به اداره کار مربوطه تحویل می دید. اونا پرونده ای برای شما تشکیل میدن و بهتون یه شماره پرونده میدن که خیلی مهمه و باید خوب ازش نگهداری کنید. حتماً یه رسید کتبی هم ازشون بگیرید که نشون بده لایحه رو ثبت کردید.

ارجاع به هیئت تشخیص و دعوت از طرفین

پرونده شما به «هیئت تشخیص» ارجاع میشه. این هیئت متشکل از نمایندگان کارگر، کارفرما و نماینده دولت (رئیس اداره کار) هستن. بعد از بررسی اولیه، یه تاریخ برای جلسه رسیدگی تعیین میشه و به شما و طرف مقابلتون (کارگر/کارفرما) با ارسال احضاریه اطلاع میدن که تو اون تاریخ و ساعت مشخص، تو اداره کار حاضر بشید.

جلسات رسیدگی و دفاع حضوری

تو جلسه رسیدگی، هر دو طرف فرصت دارید که حرفاتون رو بزنید و از خودتون دفاع کنید. هیئت تشخیص به حرفای هر دو طرف گوش میده، مدارک رو بررسی می کنه و اگه لازم باشه، از شهود هم سوال می پرسه. اینجا جاییه که لایحه کتبی شما میتونه خیلی کمکتون کنه تا هیچ نکته ای رو فراموش نکنید و به طور مستدل حرف بزنید.

یادتون باشه، دفاع حضوری و صحبت کردن در جلسه، بخش مهمی از فرآیند رسیدگیه و نباید اون رو دست کم بگیرید. اگر نمی تونید خوب صحبت کنید، حتماً از وکیل کمک بگیرید.

سعی کنید در کمال احترام و آرامش صحبت کنید و به سوالات هیئت با دقت جواب بدید. از بحث و جدل بی مورد با طرف مقابل پرهیز کنید، چون فقط وقت جلسه رو می گیره و تاثیری روی رای هیئت نداره.

صدور رای هیئت تشخیص

بعد از بررسی کامل پرونده و شنیدن دفاعیات طرفین، هیئت تشخیص رای خودش رو صادر می کنه. این رای می تونه به نفع شما، به نفع طرف مقابل یا حتی به صورت بخشی به نفع هر دو طرف باشه. رای هیئت تشخیص به طرفین ابلاغ میشه.

امکان اعتراض به رای هیئت تشخیص در هیئت حل اختلاف

اگه به رای هیئت تشخیص اعتراض دارید، نگران نباشید! می تونید ظرف ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ رای، اعتراضتون رو کتباً اعلام کنید و پرونده به «هیئت حل اختلاف» ارجاع میشه. هیئت حل اختلاف، مثل یه مرحله تجدیدنظر می مونه که دوباره پرونده شما رو بررسی می کنه و رای نهایی رو صادر می کنه. رای هیئت حل اختلاف، قطعی و لازم الاجراست.

چه زمانی باید از وکیل برای تنظیم لایحه اداره کار کمک گرفت؟

شاید خیلی ها فکر کنن که خودشون از پس تنظیم لایحه برمیان و نیازی به وکیل نیست. درسته که پر کردن فرم خام با این راهنما راحت تر میشه، اما بعضی وقتا پرونده ها پیچیده تر از اونی هستن که به تنهایی بتونیم از پسشون بربیایم. اینجا چند تا دلیل هست که نشون میده کی بهتره سراغ وکیل برید:

پیچیدگی پرونده

بعضی از اختلافات کاری، مثلاً اون هایی که شامل مسائل بیمه، مالیات، یا قراردادهای خاص میشن، ممکنه خیلی پیچیده باشن. تو این موارد، یه وکیل متخصص اداره کار، با دانش و تجربه اش، می تونه مسیر درست رو نشونتون بده و جلوی اشتباهات احتمالی رو بگیره.

عدم آشنایی با قوانین و رویه های اداری

قانون کار و رویه های اداره کار، جزئیات و پیچیدگی های خاص خودش رو داره. اگه با این قوانین آشنا نیستید، ممکنه ندونسته حقتون رو ضایع کنید یا نتونید به درستی از خودتون دفاع کنید. وکیل با تمام این قوانین و رویه ها کاملاً آشناست.

زمان و انرژی محدود

شاید به خاطر کار، مشغله های زندگی یا حتی استرس ناشی از اختلاف، وقت کافی برای پیگیری دقیق پرونده و تنظیم لایحه رو نداشته باشید. وکیل میتونه این بار رو از دوش شما برداره و با دقت و حوصله، تمام کارها رو انجام بده.

افزایش شانس موفقیت با کمک متخصص

یه وکیل خوب، فقط یه نویسنده لایحه نیست؛ اون یه مشاور حقوقی و یه مدافع قویه. با کمک وکیل، لایحه شما با استدلال های حقوقی قوی تر و مدارک مستدل تر تنظیم میشه و شانس موفقیتتون تو اداره کار به طور چشمگیری بالا میره. اونا می دونن چطور حرف بزنن، چطور دفاع کنن و چطور بهترین نتیجه رو برای شما بگیرن.

معرفی خدمات مشاوره حقوقی

اگه پرونده تون پیچیده است، یا اگه احساس می کنید خودتون نمی تونید از پسش بربیاید، اصلاً درنگ نکنید. مشاوره با یه وکیل متخصص، حتی برای یه ساعت، می تونه جلوی ضررهای خیلی بزرگتر رو بگیره. اونا می تونن بهتون بگن پرونده تون چقدر شانس موفقیت داره و بهترین راه برای رسیدن به حقتون چیه. پس اگه نیاز به کمک دارید، حتماً با یه متخصص مشورت کنید.

نتیجه گیری

به انتهای راهنمای جامع فرم خام لایحه اداره کار رسیدیم. امیدواریم با اطلاعاتی که اینجا بهتون دادیم، حالا دیگه خودتون رو یه پا متخصص تو تنظیم لایحه بدونید! یادتون باشه، یه لایحه دقیق و مستدل، مثل یه شمشیر تیز و برنده توی دست شماست که می تونه تو احقاق حقتون حسابی کمکتون کنه. از جزئیات پر کردن فرم گرفته تا نکات طلایی نگارش و مدارکی که لازمه، همه و همه برای این بود که شما با اطمینان کامل، قدم تو مسیر حل اختلافات کاری بذارید.

پس اگه توی موقعیتی قرار گرفتید که نیاز به تنظیم لایحه دارید، این راهنما رو دم دستتون داشته باشید. فرم های خام رو دانلود کنید، از نمونه های تکمیل شده الگو بگیرید و با دقت و حوصله، حرفاتون رو روی کاغذ بیارید. شاید اولش کمی گیج کننده به نظر برسه، اما با همین توضیحات، حتماً از پسش برمیاید. شک نکنید که دونستن این نکات، یه ابزار قدرتمند تو دست شماست تا دیگه هیچ حقی ازتون ضایع نشه.

بخش دانلود

حالا نوبت اون قسمتیه که منتظرش بودید! می تونید فرم های خام و نمونه های تکمیل شده رو از اینجا دانلود کنید و با خیال راحت کارتون رو شروع کنید:

  • دانلود فرم خام لایحه اداره کار (Word)
  • دانلود فرم خام لایحه اداره کار (PDF)
  • دانلود نمونه لایحه تکمیل شده اخراج غیرقانونی (Word)
  • دانلود نمونه لایحه تکمیل شده اخراج غیرقانونی (PDF)
  • دانلود نمونه لایحه تکمیل شده عدم پرداخت حقوق (Word)
  • دانلود نمونه لایحه تکمیل شده عدم پرداخت حقوق (PDF)

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فرم خام لایحه اداره کار | دانلود نمونه کامل و رایگان" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فرم خام لایحه اداره کار | دانلود نمونه کامل و رایگان"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه